Hopp til innhold

Verdens mektigste femåring

Nasjonalgalleriet markerer YouTubes femårsjubileum i kveld. Hva er de ekleste, morsomste og mest populære YouTube-videoene noensinne? Se mange av dem her!

Video Nasjonalgalleriet 01.11.2010

YouTube har eksistert i 5 år. Her kan du se mange av de beste YouTube-øyeblikkene!

For bare fem år siden, i april 2005, ble den aller første videoen lastet opp på det som skulle bli et av de raskest voksende nettstedene i verden: YouTube. Den 19 sekunder lange videoen het «Me at the zoo», og viste Jawed Karim i dyrehagen i San Diego.

24 timer med video per minutt

Det var Karim som startet opp YouTube sammen med Chad Hurley og Steve Chen. I 2006 ble nettstedet kjøpt opp av Google for intet mindre enn 11 milliarder kroner.

Me at the Zoo

«Me at the zoo» var den aller første videoen som ble lagt ut på YouTube.

Foto: NRK

Ifølge YouTube selv, ser folk på 2 milliarder YouTube-videoer hver dag, og det lastes opp flere hundre tusen videoer daglig – omtrent 24 timer med video hvert eneste minutt.

Øyvind Solstad, kommunikasjonsrådgiver i Carat Interactive, sier at 9 av 10 videoer som ligger på YouTube er private ting som folk har filmet.

– Det er alt fra katter og babyer til folk som faller i bassenget og sånne ting, sier Solstad til Nasjonalgalleriet.

Stadig nye YouTube-kjendiser

YouTubes enorme popularitet har ført med seg en rekke YouTube-kjendiser, det vil si mennesker som har blitt berømte på grunn av sin opptreden i YouTube-videoer.

Tenåringssensasjonen Justin Bieber ble for eksempel oppdaget på YouTube av mannen som senere skulle bli hans manager.

Lasse Gjertsen fra Larvik ble som 24-åring verdenskjent for videoen «Hyperactive». Videoen var et skoleprosjekt, men har fått over 25 millioner visninger på YouTube.

Lasse Gjertsen

Norske Lasse Gjertsen ble superkjendis etter at han la ut et skoleprosjekt på YouTube.

Foto: Youtube

Gjertsen har senere blitt tilbudt jobb fra både selskap i Hollywood og fra bilgiganten Chevrolet.

Sperret i en rekke land

Solstad minner imidlertid om at YouTube ikke bare er en tøysete underholdningskanal.

– Folk som er i en situasjon hvor de ikke har tilgang til medier, kan legge ut ting på YouTube og plutselig bli synlig for mange flere, sier han.

Øyvind Solstad

Rådgiver i Carat Interactive, Øyvind Solstad.

Foto: NRK

I løpet av de siste årene har YouTube av politiske årsaker blitt sperret i en rekke land, blant andre Kina, Marokko, Thailand og Iran.

Reklamekanal

Samtidig som YouTube har blitt en stein i skoen for undertrykkende regimer, har reklamebransjen begynt å utnytte tjenestens spredningspotensial.

– Det er lykken i ethvert reklamebyrå hvis de klarer å lage en reklamefilm som er så morsom at alle begynner å sende den til vennene sine, sier rådgiver Øyvind Solstad.

– Alt tyder på at hvis jeg tipser en venn om en reklamefilm på YouTube, så er det tjue ganger mer sannsynlig at han eller hun vil like budskapet eller produktet, enn hvis den som lagde budskapet hadde gjort det, forklarer han.

Fikk egen Guggenheim-utstilling

Til tross for YouTubes suksess, er det fortsatt mange i kulturelle kretser som ikke er helt komfortable med å bruke det som eksponeringskanal.

– Mange kunstnere vil heller ha kunsten sin i et fint galleri eller mer eksklusive steder, og ikke sammen med alle katte- og babyvideoer, sier Øyvind Solstad.

Guggenheim og YouTube

Guggenheim-museet i New York arrangerte en egen utstilling for YouTube-kunst.

Foto: Skjermdump / NRK

Men på Guggenheim-museet i New York, har YouTube-videoer blitt en del av en større utstilling.

Tidligere i år inviterte museet alle til å sende inn og nominere kreative YouTube-videoer. Filmene ble vurdert av en internasjonal jury, som plukket ut 25 vinnere.

Den norske kuratoren Hanne Mugaas, som jobbet for Guggenheim i forbindelse med biennalet YouTube Play, mener at flere etablerte kunstnere burde få opp øynene for mulighetene som nye sosiale medier kan gi.

– Kunsten har mange uskrevne lover og regler, og med YouTube kan man si at de grensene er i ferd med å brytes ned, sier Mugaas til Nasjonalgalleriet.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober