Les også:
Og de nominerte er...
Radiosjef i NRK, Nils Heldal, er styremedlem i Alarm og var i sin tid med på å stifte det som på mange måter skal være den alternative populærmusikkens pris, et farvann man mente at Spellemannprisen tråkket unødvendig nære i fjor.
- De har blitt mer mainstream i år, sier Heldal til nrk.no/musikk.
Idolene tilhører Spellemann
I fjor syntes Alarmstyret at Spellemannprisen hadde blitt vel i overkant undergrunnsorientert.
I popkategorien valgte man eksempelvis bort etablerte artister som A-ha og DeLillos til fordel for mindre kjente Dadafon, Minor Majority og Ephemera.
I år er imidlertid avstanden som den skal være, mener Heldal.
Sannsynligheten for at David og Kurt ville fått en Alarmpris er for eksempel veldig liten.
Kurt og David er nominert til Spellemann. - Muligheten for at en idol-artist ville blitt nominert til Alarm er nok veldig liten, sier Nild Heldal. Foto: Cornelius Poppe, Scanpix.
Idolene er nominert til henholdsvis en og to spellemenn hver.
- Det er musikkjournalister som nominerer til Alarm, og de skjønner hva dette handler om. Muligheten for at en idol-artist ville blitt nominert til Alarm er nok veldig liten. Jeg tror faktisk ikke de ble nevnt en eneste gang.
Rom for begge
- Hvorfor trenger vi både Spellemann og Alarm?
- Spellemannprisen trenger man fordi det på mange måter er storstua og lørdagsshowet for hele familien. Litt dress og smoking og sånne ting. Alarm er mye røffere, og vi trenger Alarm så lenge artistene som blir nominert synes det er stas og så lenge publikum gidder å stemme og møte opp på showet. Når det tre tingene er der er det behov for Alarm. Hvis de ikke er der vil det ikke være mer Alarm.