Hopp til innhold

Vegard spiller "Alvedans"

Vegard Bjerkan (14) fra Selbu spiller fjærlette "Alvedans" i UNG Grieg 29. januar. Trøndergutten er tyngre på labben når han drar i gang rockegroover med band-kompisene sine.

Pianist Vegard Bjerkan, deltager i Ung Grieg
Foto: Anne Christine Bratt

Vegard kommer fra Selbu kommune, som ligger en times kjøring øst for Trondheim. Sin unge alder til tross - han har drevet lenge med musikk. Han startet på keyboard og holder i dag på med flere sjangre. Han er medlem av et rockeband, og synes det er vanskelig å avgjøre hva han liker best av klassisk musikk og rock.

Ellers er Vegard aktiv i 4H og i skyttermiljøet. Det er artig å skyte, forteller han.

- Jeg treffer skiven, men det er ganske vanskelig å treffe midt i blinken, sier Vegard.

Litt trist

Vegard spiller Alvedans, og innrømmer at han ikke har hørt så forferdelig mye annen musikk av Grieg. Han synes Alvedans er litt trist i stemningen, og har jobbet med stykket siden høsten 2006.

"Alvedans" er altså det fjerde stykket i Edvard Griegs opus 12. Sjefskonservator og leder ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Monica Jangaard, forteller dette om stykket:  

Som de fleste av de lyriske stykkene i opus 12 kan vi gå ut fra at Alfedans også har blitt til i startfasen av Griegs Kristianiaopphold, - et opphold som for øvrig strakte seg ti år fram i tid. Stykket har en luftig karakter, - et stemningsbilde der de dansende alfene liksom ”entrer scenen” på et blunk og forsvinner like fort som de kom.

Meldte sin ankomst

”Edvard Grieg modtager Elever i Pianofortespil ved sin Ankomst hertil medio October. Anmeldelser sker hos Hr. Musikhandler Warmuth.”

Slik lød annonsen Grieg rykket inn i Morgenbladet 26. september 1866. Han ville melde sin ankomst til hovedstaden og var forberedt på at undervisning måtte bli en viktig del av hans levebrød i årene framover.

Kritisk blikk

Griegs komponistkollega Otto Winter-Hjelm – som han senere samarbeidet med om opprettelsen av et Musikkakademi – hadde allerede publisert en artikkel i samme avis med tittelen ”Om Norsk Musikk og nogle Compositioner av Edvard Grieg”.

Winter-Hjelm beskriver Griegs tidligste verk i rosende ordelag - men ikke uten kritisk blikk. Aller mest begeistret er han for  komposisjonene han mener Grieg har satt sitt eget personlige stempel på, uten påvirkning av andre. Særlig fremhever han humoreskene, opus 6.

Grieg dirigerte

Mye lå derfor vel til rette når Grieg skulle etablere seg i Kristiania. Winter-Hjelm var dirigent for ”Det Philharmoniske Selskab” og våren 1867 fikk Grieg i oppdrag å dirigere orkesteret ved tre konserter. Han sørget blant annet for å få framført Beethovens 5. symfoni og ouverturen til Mozarts "Tryllefløyten".

Høsten 1867 ble han igjen engasjert til å dirigere orkesteret, og var gjennomtenkt i sitt valg av repertoar. Han skriver i oktober 1867 til sin danske venn Gottfred Matthison-Hansen at ”Jeg er nødt til at begynde med Klassikerne, hvis jeg ikke vil forarge den musikalske Menighed”.

 

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.