Hopp til innhold

Varm og munter Tango for To

Viggo Sandvik og Inger Lise Rypdal smeltet publikums hjerter i forestillingen Tango for To

Viggo Sandvik og Inger Lise Rypdal
Foto: Jorun Vang / NRK

Forestillingen Tango for to på Alf Prøysens kafe, er blitt et varmt og muntert gjensyn og gjenhør med den folkekjære nasjonalskaldens kjente og ukjente melodier. Og det tette ensemblet på fire, alle med gener fra Mjøsas begge sider, gjør en kjempejobb. Inger Lise Rypdal viser nye talenter i dette showet, og det gjør sannelig Viggo Sandvik også. De to andre i showet er Hans Esben Gihle med fartstid fra Oslo Gospel Choir, og Anne Kristin Aanerud, av Prøysens venner kåret til Prøysen ambassadør i 2004. Og begge to er flotte artister som i går kveld la publikum for sine føtter, sier Andreas Diesen og Rune Alstedt

Patriotisk kjærlighet for Prøysen

Fellesnevneren for alle er jo en patriotisk kjærlighet for Prøysen, og selv i nummer med en noe annerledes tolkning enn den forventede ser vi hvor stor Prøysen var. Som når Viggo Sandvik lager en gripende monolog av visen Ungkarssalme. Her vokser Viggo til å bli en stor kabaret artist. Han er også link mellom alle numrene, og eier scenen, også i små sidespill bak bardisken han står ved, når de andre har solonummer. Som når Anne Kristin Aanerud lager komisk koleratursang av Koleravise, med Viggo som mimende tilskuer.

Både Andreas og Rune mener at Inger Lise Rypdal er en sangerinne med trøkk, men i de to gripende monologene ”Handa mi” og ”Minda kleshenger” ser vi også en mildt dramatisk skuespiller. Dypt rørt sitter man i salen og ser på henne. Hun er også lekkert sensuell i både ”Tango for to” og ”Frida Tusenfryd” og sentimentalt vakker i ”Bæssmors spilledåse” Hvor også showets eneste danser Philip Olsen gjør en fin liten mime.

Showets latterbombe

Showets to store latterbomber står Hans Esben Gihle for. Hans solonummer ”Even, Even, Even” er en praktfull tolkning av en gammel og livsglad gubbe. Og særs ellevill er han som åtteårig pike som synger Prøysens Grand Prix bidrag fra 1961 ”Far cha cha” Solid overspilt, men det holder så det suser.

Også Ann Kristin Aanerud og Hans Esben Gihle er med i forestillinga

Fire gjøglere lokket latteren frem

Foto: Jorun Vang / NRK

Anne Kristin Aanerud gjør en strålende tolkning av en av mine Prøysen favoritter ”Trassvisa hennes Tora” sier Andreas Diesen, og også en noe annerledes variant av ”Skarru væra, virru være Brummendøl”, en blanding av clogg –dans og dans band gala. Rart men morsomt. Et virkelig shownummer har også Viggo Sandviks ”Tingel tangel i natt” blitt!

Stor ros til instruktør og kapellmester

En stor ros skal både instruktør Ole Christian Øen og kapellmester Jon Lotterud ha, mener Rune Alstedt. Begge har mye på gjøre med at det hele henger sammen. Både solo numrene og ensemble – numrene fungerer, ikke alle selvfølgelig, men så mange at man blir begeistret, skjønnhetsfeil til tross.Ikke missforstå, dette er ikke en perfekt forestilling, men den er i sin uperfekthet utrolig sjarmerende, og en meget flott hyllest til Prøysen litterære gavepakke til oss nordmenn. Og når forestillingen avrundes med Dag Frølands glitrende hyllest til Prøysen i et potpurri av Prøysens største slagere da faller det meste på plass sier premiereløvene før pilen skal plasseres på blinken. 1 er dårligst og 10 er høyeste poeng.

Rune Alstedt plasserer først:

Er råsterk sjuer, som Hans Esben Gihle løfter til en åtter med sin ”Even, Even, Even”

Andreas Diesen sier seg enig, men begrunner det litt anderledes:

Min prikk over i - en er Inger Lises ”Frida Tusenfryd” Frydfull åtter!

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober