Hopp til innhold

NRK-profil med «kommentar» til Moore og Aulies Twitter-trend

«Bare for å teste om jeg føler meg som en sterk og selvstendig kvinne når jeg tar bilde av meg selv i undertøyet på badet...»

Marianne Aulie og Helle Vaagland, to like bilder, men med ulik begrunnelse for å ha postet det.

Marianne Aulie og Helle Vaagland, to «like bilder», men med ulik begrunnelse for å ha postet det på Twitter.

Foto: Vaagland/ Aulie( Twitter

Ashton Kutcher og Demi Moore

Ashton Kutcher og Demi Moore, begge kjent som ivrige «tvitrere».

Foto: ROBYN BECK / AFP
Lindsay Lohan

Lindsay Lohan fulgte opp etter Moore postet sitt bilde.

Foto: Valerie Macon / Afp
Marianne Aulie på Sex and the City-premiere

Marianne Aulie, tok trenden til Norge, og skapte overskrifter i nettavisene med sitt bilde.

Foto: Kristian Aanensen / NRK
Helle Vaagland, Nasjonalgalleriet

Helle Vaagland synes det hele er litt tullete, men klarte ikke å holde seg. – Det gikk en liten faen i meg. Dette er min kommentar til trenden.

Foto: Studio Vest

Det startet med Demi Moore, deretter Lindsay Lohan, og så litt mindre kjente Lisa Rinna (Melrose Place).

Kjente kvinner tok bilde av seg selv i bikini/ undertøy, og postet det på Twitter.

- Jeg tar en Demi! Hurra for oss 47-åringer. Hun er idolet mitt, skrev sistnevnte som kommentar under fotoet.

Aulie vil lage en folkebevegelse

Ikke lenge etter det, var det klart for «norsk premiere». Kunstner Marianne Aulie tok bilde av seg selv i undertøyet og postet det på twitter, med tittelen «DO IT!»

– Jeg er inspirert av kvinnen (Demi Moore), og vi må lage en folkebevegelse, tenke at det er fint at kvinner kan ta sånne bilder. Det er et symbol på at kvinnen er sterk og selvstendig, fordi det ikke er manipulert eller bestemt av noen andre. Man gjør det selv, sa Aulie til VG Nett torsdag.

Samtidig oppfordret hun andre kvinner til å gjøre det samme:

– Men de må se litt humoren i det. Det handler om ikke å ta seg selv så høytidelig, ha en tanke bak det og gjøre det til et statement, sier Aulie til avisa.

- Vi er født nakne, og desto mer man gjør nakenhet til hysj, hysj, jo flere stengsler og mer frustrasjon skaper vi, sier hun avslutningsvis.

Vaagland med Twitter-svar

Samme dag som Aulie la ut «DO IT!-bildet» , hoppet Nasjonalgalleriets programleder Helle Vaagland på Twitter-karusellen.

– Det gikk en liten faen i meg. Jeg krøket meg litt sammen, tok et bilde med litt bilringer, og postet det på Twitter. Min første melding på Twitter noen gang, faktisk.

Vaaglands bilde ble fort spredt på nett - og ble en aldri så liten snakkis.

Med billedteksten; «Bare for å teste om jeg føler meg som en sterk og selvstendig kvinne når jeg tar bilde av meg selv i undertøyet på badet...», er det ikke vanskelig å forstå at Vaagland kanskje ikke deler Aulies visjon om en folkebevegelse bevæpnet med lettkledde bilder på Twitter.

Svaret/ kommentaren var morsom, men var det bare tull?

– Nei altså, det er min kommentar til trenden: At syltynne kvinner med trutmunn tar lettkledde bilder av seg selv for å vise seg fram som «sterke og selvstendige».

– Det er omtrent den eneste måten kvinner får plass i mediene på, og de gjør vel så godt de kan ut i fra kriteriene som er satt, sier Vaagland.

Vaagland har ikke rukket å se for mye på responsen på Twitter, eller poste en oppfølger-melding, rett og slett fordi tiden ikke strekker til:

– Da måtte ungene ha gått for lut og kaldt vann. Jeg har ikke tid til det der, avslutter Vaagland overfor NRK.no.

PS! Marianne Aulie var ikke tilgjengelig for kommentar da NRK.no forøkte å kontakte henne.

Helle Vaaglands Twitpic

Dette er Helles Vaaglands første, og til nå eneste, bilde på Twitter.

Foto: Helle Vaagland

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober