NRK Meny
Normal

Utro ektemann? Kvinnens ansvar!

Slik hørtes rådene i ukebladspalten "Betro dem til Beate" i kvinnebladet Det Nye ut på femtitallet.

Sjalu, utro
Foto: ScanStockPhoto

Hør saken: Betro dem til Beate

Kvinner som var gift med utro menn, kunne takke seg selv, mens dersom en kvinne var forelsket i en annen, var det arvesynden som var ute og gikk.

Erkekonservativ samlivsspaltist

Historiker Sanna Saaromma ved Høgskolen i Lillehammer, har studert spalten gjennom femti-, seksti- og syttitallet, og funnet at Beate sannsynligvis var enda mer konservativ enn sin egen tidsånd.

På femtitallet fikk en ung kvinne som hadde en utro forlovede, følgende svar:

«Han ble så trett av sin nervøse, ømhetstiggende forlovede at han har begynt å brevveksle med en annen for i det minste å kunne ha litt moro sammen med en pike. De må nok ta skylden for dette og ikke legge den på ham»

Arvesynden

Mens en atten år gammel gift kvinne, som var forelsket i en annen mann, fikk derimot dette rådet:

«Det er nok den velkjente, gamle arvesynden, som er ute og går, ens eget medfødte begjær som kaller seg kjærlighet for det lyder jo så meget mer romantisk og renhårig.»

Saaromma bekrefter at det var store forskjeller på hvordan Beate så på menn og kvinner.

- På femtitallet gjør Beate en veldig stor forskjell mellom menn og kvinner. Med utroskap forteller Beate at dette er en naturlig del av menns seksualitet, og at kvinner må ta ansvar for at mannen ikke er utro.

Men forskeren mener ikke at dette gir et fullstendig bilde av femtitallets kjønnsideal.

- Jeg vil påstå at Beate er enda mer konservativ enn datidens kjønnssystem, sier Saaromma.

Sitter genseren for stramt?

Og Beate tok med seg den konservative holdningen inn på sekstitallet.

En ung kvinne som skrev at hun var fortvilet fordi hun hadde et dårlig rykte, kunne tydeligvis takke seg selv:

«Er det noe med måten du smiler på som virker innlatende? Sitter skjørtet eller genseren litt for stramt? Eller bruker du for mye leppestift? Eller kanskje det er måten du snakker på? Hvis du forteller litt tvetydige historier, kan du lett bli misforstått. Det kan være en rekke tilsynelatende betydningsløse bagateller som gjør at du har fått et dårlig rykte.»

- Det er alltid jenters ansvar å skolere mannen i Beates spalter. Og på sekstitallet var Beate en reaksjonær samfunnskraft i enda større grad enn på sekstitallet. Til tross for store samfunnsendringer, gir Beate de samme rådene i 68 som i 57, sier Saaromma.

Likestilling til slutt

Men på syttitallet kommer det en endring i Beates svar til fortvilte piker. Menn som er utro menn er ikke styrt av naturlige drifter, de er derimot umodne. Beate har en oppfatning om at kvinner og menn bør være mer likestilt i et forhold, og hun oppfordrer kvinner til å stille krav. En som er fortvilet over mannens pengebruk, får følgende svar:

«Løsningen på problemet er at du overtar rollen som finansminister hjemme. Selv om mannen din synes det er unødvendig å sette opp et budsjett, så ikke gi deg på det.»

- Dette har en tydelig sammenheng med syttitallets kvinnekamp og feminisme. Her er Beate i takt med samfunnet, sier forsker Sanna Sarromaa om spalten til Beate på syttitallet.


Kulturstrøm

  • Skryt til «Mission Impossible»

    Den nye «Mission Impossible»-filmen, som delvis er spelt inn i Noreg, får skryt av internasjonal presse. Det skriv VG. Rolling Stone Magazine, Los Angeles Times og Entertainment Weekly er blant dei som rosar filmen. Scena der Tom Cruise heng og dinglar utfor Preikestolen får mykje merksemd. Men Noreg er ikkje nemnt i filmen; fjellplatået er lagt til India.

    MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT
    Foto: Paramount Pictures
  • Spillerom direkte frå Moldejazz

    Spillerom, NRK P2 sitt musikkprogram, sender live frå Moldejazz denne veka. I dag byr dei på live musikk og fuglekikking med hovudartisten Maria Schneider.

    Vi sender direkte fra Alexandraparken i Molde, der Moldejazz er i full gang. Programleder Tine Skolmen får besøk av aktuelle gjester og festivalmusikere på scenen. Dagens liveband: Ensemble Eliassen.
  • Ny studie om kvinner i film

    Mannlege kritikarar er meir skeptiske til filmar med kvinner i, enn kva kvinnelege kritikarar er, skriv The New York Times. Det viser ein ny studie frå San Diego State University. Studien tar for seg kritikkar publisert på nettstaden Rotten tomatoes. Forskarane finn at kvinnelege kritikarar i gjennomsnitt gir filmar med kvinner i ei vurdering på 74 prosent, medan dei mannlege kritikarane gir 62 prosent i gjennomsnitt til dei same filmane(stjerner og terningkast er gjort om til prosent i studien).