- Det er veldig vanskelig å få norske filmer opp på kino i utlandet, fordi det er vanskelig å få markedsført dem på en slik måte at de blir lagt merke til sammen med de andre filmene. Når dette i tillegg er en dokumentarfilm, så er det ganske utrolig, synes jeg, at den settes opp som kinofilm.
Strømning i tiden
Det er ingen tvil om at Jensen selv er heftig begeistret over at utlandet vil sette opp dokumentarfilmen om menn langt opp mot nord, som tilbringer fritida med å synge i kor. "Cool and crazy" lyder navnet når filmen skal begeistre det internasjonale publikummet.
- Du må ha truffet noe som er i tiden, ikke bare i Norge, men også internasjonalt ?
- Kanskje det at konsum- og turbokapitalismen kjører så voldsomt ut på at bare du eier mer og mer, og bare du materielt sett er på den grønne gren, så vil livet fortone seg lykkelig. Dette bankes inn hele tiden - spesielt gjennom fjernsynskanalene.
- De hisser opp falske helter, mens folk vanligvis lever et forholdsvis enkelt liv, og skal være nødt til å finne en mening med det enkle livet. Og det viser seg at det livet veldig ofte er et bedre alternativ til det man ser i den mer kommersielle verden, poengterer Jensen.
Det enkle livet
Han tror interessen fra utlandet kommer av at han har truffet en strømning i tiden.
- Så det som kanskje skjer er at folk har fått nok av det glatte, amorøse, anorektiske bildet som dannes, og at denne filmen lokker frem følelsene om det enkle og gode livet.
Janne Kjellberg
Kulturnytt, NRK P2, 23. mars 2001
Bearbeidet for nett av Kristin Vold
Lyd og video
- Hør Knut Erik Jensen, som er overrasket over interessen i utlandet, intervjuet av Janne Kjellberg, Kulturnytt P2 - WM 80 kbps 1 min 31 sek
- Se tilbakeblikk over Jensens karriere, Nyhetsblikk NRK2, reporter Nora Sørensen - WM 80 kbps ca 4 min
- Se intervjuet med Jensen i Nyhetsblikk NRK2 - WM 80 kbps ca 6 min