Utlandet higer etter norske lokalsaker

I løpet av det siste året har historiene om smørkrisa, elgen Svea og den mystiske pakken fra Sel blitt internasjonale toppsaker. Hva skjedde?

bildecollage, nyheter som blir store i utlandet

Fantastiske historier fra dyreriket, smørstoff og en hundre år gammel pakke er godt stoff, også hos de internasjonale nyhetskanalene.

Foto: skjermdump Colbert Nation/BBC/Reuters/Fox News

Smørkrisa havnet på komishowet Saturday Night Live, den menneskevennlige elgen Svea ble toppsak på Sky News og da en hundre år gammel pakke ble åpnet på Sel, satt 175.000 seere klistret til VGTV for å få med seg den direktesendte seremonien.

Norske lokalsaker er blitt toppsaker i utlandet. Det er den mystiske, gamle pakken fra Sel et meget godt eksempel på.

Seerrekord

– Vi satte trafikkrekord på VGTV den dagen pakken ble åpnet. Jeg har aldri sett maken til trafikk, engasjement og hastighet i spredning på nettet, forteller Ola Stenberg, redaksjonell leder for VGTV.

Stenberg mener pakkesaken først og fremst illustrerer hvordan mediekonsumeringen fungerer i 2012.

– Du ser noe, du deler det i sosiale medier, og de som følger deg fatter interesse fordi noen du stoler på sier; “dette må du se”. I dette tilfellet gikk det langt utover Norges grenser. Da pakken ble åpnet trendet Norge på twitter og vi satte opp et livesøk på VGTV på nettopp Twitter. Det eksploderte i antall “omtaler”, sier Stenberg.

VGTV satte trafikkrekord, med 1, 6 millioner unike brukere den aktuelle dagen. Selve livesendingen endte opp med 1,5 millioner visninger.

– Det har vi heller aldri sett før, og du finner nok ikke mange eksempler på livesendinger på et nyhetsnettsted med slike tall. Nærmere 40 prosent av trafikken kom fra utlandet denne dagen, noe som er veldig høyt, forteller Stenberg.

Den mystiske pakken og dens ukjente innhold ble blant annet referert til på The Independent, TIME Magazine og FOX News.

skjermpdump fra Twitter

– Når personligheter som X-box-sjefen tvitrer om sendingen – med sine 450.000 followers, så flytter det trafikk, sier VGTVs redaksjonelle sjef, Ola Stenberg.

Foto: Skjermpdump/twitter


Lokalprat på fest

Det var Benjamin Ree, frilansjournalist for Reuters, VGTV og NRK, som fanget opp saken for VG.

– Jeg fikk et tips om saken på en fest i mars i år. Det var en person som var oppvokst på Otta som fortalte om denne mystiske pakken, og etter møtet med ham fikk jeg hentet ut noen dokumenter som beskrev pakken og dens reise. Da skjønte jeg at det var et potensial i saken, sier Ree.

Hva var det med den mystiske pakken som gjorde at saken ble så utrolig stor?

– Det lurer fortsatt de på Otta på. Det er en nyhetssak som kan oppsummeres i én setning. Det er jo en tidskapsel fra en annen tid i Norge, og det skapte veldig mye nysgjerrighet.

Han har solgt inn flere kuriøse lokalaviser for det internasjonale nyhetsbyrået Reuters.

– Jeg har flere ganger opplevd at små lokalavissaker har blitt store, internasjonale saker. Mange av sakene fungerer godt over hele verden, selv om de blir sett på som eksklusive fra Norge. Nyhetsbildet kan ikke bare bestå av alvorstynget nyhetsjournalistikk, det må også ha de små, morsomme sakene. Ellers vil ikke folk følge med på nyhetsbildet. Det vet alle de store, sier Ree.

Hemmelig pakke åpnet etter 100 år

Seere fra hele verden fulgte med da den mystiske pakken ble åpnet. Innholdet viste seg å være gamle brev og dokumenter.

Foto: NRK

Smørkrisa

Balazs Koranyi er sjef i Reuters Norge, og da han dekket sin første sak i Norge, handlet den om tomme smørhyller.

– Smørkrisa var en utrolig god sak. Det var en av de første sakene jeg skrev da jeg kom til Norge i november i fjor. Jeg tror Reuters var det første store, internasjonale nyhetsbyrået som meldte om denne saken, sier Koranyi.

Nyhetssaken om det vesle, rike landet som hadde gått tom for smør gikk verden rundt. Fra Taiwan til Australia.

– Jeg gikk til butikken, det var fritt for smør. Kollegaene mine sa «Åh, du har ikke hørt det, fordi du ikke snakker norsk. Vi er tomme for smør». Det var en utrolig bra sak som gikk over hele verden. Et par dager etter vi hadde skrevet om det var smørkrisa på det amerikanske satireprogrammet Colbert Report.

Nyhetskanaler som CNN og BBC kastet seg over nyheten.

– Det var en perfekt historie på så mange måter.

Hvorfor?

– Det var flere faktorer som gjorde saken veldig lesbar. Den har mange lag av humor, som at Norge, med sine fire tusen milliarder i oljefondet, ikke engang klarer å få tak i smør. Og at dansker står og deler ut gratis smør på Karl Johan, sier Reuters-journalisten.

Verdens rikeste land er besatt av lavkarbodietten og har gått derfor gått tom for smør, det var vinklingen hos de fleste utenlandske mediene.

Unngikk elg, traff bjørn

Koranyi tror det alltid vil være stor etterspørsel etter kuriøse nyhetssaker, uansett avsenderland.

– Leserne vil ha morsomme saker som de kan le av. Disse merkelige sakene er gode historier som blir godt lest. Men de sier ikke nødvendigvis så mye om landets historie og kultur. Likevel kan en lokalsak bli plukket opp av BBC, Sky News eller Reuters.

Han kommer med et annet relevant eksempel:

En norsk bilsjåfør som svinger av veien for å unngå at bilen treffer en elg i veibanen. I stedet treffer han en bjørn.

– Jeg tror aldri vi har fått så mange klikk på en sak som vi fikk på denne. Hvor ellers i verden kunne dette ha skjedd? En sjåfør som både treffer på en bjørn og en elg, liksom. Det forsterker stereotypiene mange lesere har om Norge – et land med flott natur og ville dyr, sier Koranyi, som hovedsakelig dekker Reuters hovedfelt i Norge: forretnings- og finansnyheter.

Det er ikke flere kuriøse saker fra Norge enn det er fra andre land. Men den generelle nyhetsdekningen får større oppmerksomhet enn folketallet skulle tilsi, mener han.

– Det er flere grunner til at Norge får mye oppmerksomhet. Landet spiller en nøkkelrolle på flere viktige felt, blant annet i den internasjonale oljeøkonomien. Store, fremtredende, norske selskap som Telenor og Norsk Hydro er også interessant for lesere. Norge rolle som fredsmekler, det ser vi for eksempel ved fredssamtalene med FARC i neste uke.

Fjorårets norske smørkrise var tema på Fox News' «The Five».

– Alltid vært der

Bente Kalsnes, UiO

– Det visuelle er viktig, det gjør at sakene sprer seg enda raskere, sier Bente Kalsnes, medieviter ved Universitetet i Oslo.

Foto: Universitetet i Oslo

Bente Kalsnes, stipendiat ved UiOs institutt for medier og kommunikasjon, mener rare, morsomme og underholdende saker alltid har vært en del av nyhetsbildet.

– Sære saker har alltid vært en del av pressedekningen, det nye er at slike saker får massiv medieoppmerksomhet og spredning via sosiale medier på så kort tid. Det er ikke så uvanlig at underholdende småsaker blir store i internasjonale medier. Dagbladet og VG har oppslag på lignende saker nesten daglig, sier Kalsnes.

Det nye med denne type saker, er hvordan de spres og vokser seg store.

– Det skjer veldig fort og små saker kan bli gjengitt over hele verden. Sakene i seg selv er ikke så veldig spesielle, nyhetssaken om «den mystiske pakken» kunne like gjerne skjedd i Belgia, USA eller Danmark. Det gjelder å skape nysgjerrighet rundt innholdet. I saken om pakken klarte de å skape oppmerksomhet og nysgjerrighet rundt innholdet, uten at det var noe ekstraordinært i selve pakken, sier Kalsnes.

Kulturstrøm

  • Norsk arkitekt først ut

    Reiulf Ramstad åpner serien «In the World of an Architect» på Utzon Center i Ålborg. Prosjektene som stilles ut er fra bygg over hele verden. – Du får møte det norske grunnfjellet og se modeller og tegninger fra den norske stjernearkitekten Reiulf Ramstad og hans rockband av arkitekter, beskriver kreativ direktør Lasse Andersson. Serien skal undersøke hvordan verden inspirerer nordiske arkitekter. Denne første utstillingen står til 26. mai 2019.

    Trollstigen
    Foto: Per Kollstad, Turistvegprosjektet
  • Jazz og opera sammen?

    Her er en italiensk klassiker i en versjon du neppe har hørt før. Håkon Kornstad får det til – på sin helt spesielle måte. SKRU FOR ALL DEL PÅ LYDEN.

    Hele innslaget fra NRK Spillerom hører du her:

  • Foo Fighters til Bergen

    Det amerikanske rockebandet spelar på Koengen i Bergen 27. juni neste år. Det blir deira einaste konsert i Noreg i 2019, ifølge Bergen Live. Foo Fighters besøkte Bergenhus Festning også i 2008. Supportband vert annonsert seinare.

    Fra lydprøvene til Foo Fighters
    Foto: Dave Hogan/Getty Images