I melodien "Gravferdsvers" står Utla i et åpent landskap foran meg. Det er tåkete så jeg ser dem ikke helt klart, men skimter hardingfelespellmannen Håkon Høgemo, Karl Seglem med saksofon og
Utla er Terje Isungset, Karl Seglem og Håkon Høgemo. Foto: Ketil Jacobsen.
perkusjonisten og munnharpespellmannen Terje Isungset. Og så en til, nemlig gjestemusikeren på plata: Berit Opheim, som tar noen skitt fram.
Gjennomsiktig
"Song" er en plate full av korte glimt. Som lytter får jeg på følelsen av å smuglytte til Utla mens de spiller på en bygdefest, til bryllup eller i begravelse. Andre ganger gatelangs i et urbant landskap, og plutselig ser jeg dem hjemme i stua hos en vanlig familie et sted i Norge. Men bildene er aldri helt klare. Ved å åpne arrangementene og gi rom mellom instrumentene, blir musikken gjennomsiktig. De bare antyder noe, og lar resten være opp til oss.
Jeg tråkker liksom litt igjennom det jeg hører noen ganger. Utla har på den måten satt opp noen feller: åpne hull som lytteren selv må tette igjen. Og i disse øyeblikkene, når fantasien begynner å røre på seg hos oss lyttere, hører vi også Utla på sitt beste. Men dette er ikke hele sannheten bak plata. For i velkjent Utla-stil knyter de også noen ganger sammen stemmene og fokuserer på rytmen.
Letter ikke helt
Det er et godt trekk å invitere med sangeren Berit Opheim. Hun har en helt spesiell og omfangsrik stemme som hun bruker både tradisjonelt og nyskapende. På denne plata tilfører hun Utla noe nytt og bidrar, sammen med gode arrangement og godt melodiutvalg, til at "Song" blir en bra produksjon. Men pirker vi litt i musikken hører vi at ikke alle tonene er like spennende.
Nå skal det sies at Karl Seglem har god klang i saksofonen, og leker med hardingfelestemmen på en morsom måte. Håkon Høgemo har et stødig og finpolert spill. Men Terje Isungset er på sin side heldigst når han lager grunnpulsen med stemme og munnharpe. For i sitt perkusjonsspill blir han noen ganger litt kavete og uklar. Han har en tendens til å tette bunnen i musikken helt med en buldrende spillestil som begynner å bli oppbrukt.
Kulturnytt, NRK P2, tirsdag 6. mai 2003.