- Det skyldes en regelendring som tilsier at biler fra EØS-land og USA i dag er likestilt. En bil som er typegodkjent i USA skal være det også i Norge.
- Alt du trenger å passe på er derfor at du får faktura på bilen, at den har vognkort og at du får oppgitt vekten på bilen. Derfor er det nå like lett å importere en bil fra USA som fra EØS-området forteller Jon Grasto, VicePresident i AMCAR (American Car Club of Norway).
Far away from home
Unntatt avstanden da. For det er tross alt atskillig lengre til USA, og med et svært hav mellom Norge og USA blir transporten både mer komplisert og dyrere.
Honda Element er en bil Jan Erik gjerne ville importert mange av om han var bilimportør. (Foto: Theodor Kristensen)
- Avhengig av hva slags bil du kjøper og hvor i USA den skal hentes vil transportkostnadene bli et sted mellom 7.500 og 22.000 kroner, sier Grasto som hevder at det ikke er noen grunn til å bekymre seg for transporten.
- Det finnes speditørfirmaer i Norge som har god erfaring på dette. Når du vet hvorfra i USA du skal importere bilen fra, er alt du trenger å gjøre å kontakte speditørfirmaet i Norge, så ordner de resten.
Ferge eller container?
I dag transporteres bilene helst på roll on/roll off-ferger, hvilket betyr at du kan hente dem på kaia i Drammen eller Oslo. Men bare der. Bor du eksempelvis i Mosjøen må du derfor ta turen ned til Østlandet for å hente vidunderet, med mindre du bestiller container.
Grisebillig: Ferdig importert med frakt, avgift og registrering kan du bli eier Acura RSX fra 200 000 kroner, mener Jan Erik (Foto: Theodor Kristensen)
- Da kan du få bilen i container transportert fra salgstedet i USA og levert på gata der du bor. Men det blir så pass dyrt at det i praksis ikke er noe reelt alternativ til roll on/roll off-fergene, kommenterer Grasto som videre hevder at markedet er så pass trygt at det ikke en gang er nødvendig å reise over til USA når du skal kjøpe bilen.
- Dersom bilen er en ”vanlig” bil som ikke er mer enn noen få år, kan du trygt gjøre handelen hjemmefra. Men er det en gammel og/eller spesiell bil, bør du helt klart ta turen. Likevel vil jeg nok anbefale alle å reise over, for sikkerhets skyld, sier Grasto.
Et par regnestykker
For å få en viss peiling på hva ting vil koste fikk vi Grasto til å sette opp et regnestykke for hva en ny Ford Mustang vil koste hvis man importerer den selv.
Vårt bileksempel er en Ford Mustang Coupe kjøpt på øvre østkyst av USA. Denne er utstyrt med en 4,0-liters V6, manuelt gir, ABS og tractionkontroll. Prisen for denne i USA er da $20.500. I tillegg kommer frakt med roll on/roll off-ferge mellom New York og Drammen. Dette koster $1.295.
Denne Ford Mustangen vil i følge Jon Grasto koste litt i overkant av 550.000 norske kroner. (Foto: Theodor Kristensen)
Regnestykket blir da seende ut slik:
Cif-verdi* = 138.500,-
Avgift+Mva = 415.500,-
Diverse kostnader = 5.000,-
Totalt = 559.000,-
MVA beregnes etter bilens totale kostnad ved norsk grense og skal betales umiddelbart ved ankomst. Avgift beregnes av bilens egenvekt + full bensintank, motorens sylindervolum og effekt. Dette betales ved registrering.
En V8 4.6-liter Mustang Convertible med alt av masse ekstrautstyr koster cirka $33.800.
Regnestykket for denne blir seende slik ut:
Cif-verdi* = 223.000,-
Avgift + mva = 601.500,-
Diverse kostnader = 5.000,-
Totalt = 829.500,-
Kjøper du bilen bilen på vestkysten eller midt inne i USA må du beregne cirka 5000 kroner mer i fraktkostnader.
I Norge ville disse bilene kostet cirka 650.000 kroner og 950.000 kroner ved salg i butikk. Om lag 100.000 kroner å spare per bil altså.
(* CIF = Cost , Insurance , Freight. Det vil si, bilens totale kostnad ved Norsk grense).