NRK Meny
Normal

Universal vil starte norsk «Snømannen»-innspilling i januar

Hollywood-representanter fra Universal Studios har torsdag sittet i møte med kulturminister Thorhild Widvey. Tema var innspillingen av «Snømannen», og filmtoppene likte det de hørte. De håper å starte filmingen allerede i januar.

Jo Nesbø og Restaurant Schrøder

Norske myndigheter gjør det de kan for å sikre at Jo Nesbøs romanhelt Harry Hole også i filmen kan frekventere stamstedet Restaurant Schrøder. Denne uken har regissør Tomas Alfredson vært i Oslo, det samme har Universal og Working Title.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Rolf Petter Olaisen / NTB Scanpix / NRK

To Universal-representanter oppstilt foran vegg

POSITIVE: Jeff Laplante, innspillingssjef i Universal Pictures, og Arturo Barquet, finansieringssjef i Universal, kom fra LA og London for å delta på Snømannen-møtet.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Harry Hole skal bli til film, og den meritterte regissøren Tomas Alfredson skal regissere en filmatisering av Jo Nesbøs bok «Snømannen».

Håpet om at filmen skal bli laget i Norge, så ut til å vokse torsdag formiddag. For mens regissør Alfredson var på Oslo-befaring på jakt etter innspillingssteder, satt Hollywood-topper i møte med kulturministeren og kulturbyråden i Oslo.

Møtet gikk over 15 minutter over tiden, og representantene satt samlet rundt statsrådens bord i 45 minutter.

– Jeg er mer optimistisk nå enn det jeg var før jeg gikk inn på møtet, sier kulturbyråd Hallstein Bjercke til NRK idet møtet er over.

Vil begynne filming i januar

Jeff Laplante, som er president i Universal med ansvar produksjoner, er i Oslo for å diskutere «Snømannen». Han er kommet fra Los Angeles for å delta på møtet, som han kaller «veldig lovende».

– Vi diskuterer detaljene rundt insentivordningene og hvordan det vil bli å spille inn hele filmen i Norge. Det vil i så fall bli i Oslo, Bergen og noen landlige omgivelser.

Mange av samtalene rundt bordet har handlet om den såkalte insentivordningen, som kulturministeren vil ha på plass 1. januar. I statsbudsjettet er det satt av 45 millioner kroner til ordningen.

Filmskapere kan få tilbake 25 prosent av påløpte kostnader i Norge, noe som gjør det adskillelig mer attraktiv å filme store produksjoner i høykostnadslandet Norge.

Universals Jeff Laplante var glad for den nye posten på statsbudsjettet. Men han kunne også ønske at det var mulig å få igjen mer enn 45 millioner kroner.

Likevel er han fornøyd fordi det ser ut som ordningen blir realisert.

– Vi forklarte våre behov og det vi håper å få ut av insentivordningen. Men det virker som det er en bred politisk støtte for ordningen i Norge, og det er veldig bra.

– Når håper dere å begynne å filme?

– I januar, svarer Laplante.

– Det er veldig snart?

– Vi håper å starte arbeidet her om en uke eller to. Alt er klart, vi må bare finne et hjem for dette prosjektet, sier Universal-sjefen til NRK.

I møte om Snømannen

TOPPTUNGT MØTE: Torsdag formiddag var representanter fra Kulturdepartementet, Oslo kommune, filmselskapet Universal og Working Title samlet på kulturministerens kontor. Temaet var en norsk innspilling av Jo Nesbøs roman «Snømannen».

Foto: Cathrine Elnan

– Et godt møte

Noe av stridens kjerne er at det er dyrt å legge en filminnspilling til høykostlandet Norge.

– Det er avgjørende for Working Title og Universal at de får støtte gjennom insentivordningen. Møtet ble holdt for at de skulle få stille de nødvendige spørsmålene. Jeg vil si at det var et godt møte, sier kulturbyråd Hallstein Bjercke (V) til NRK.

NRK har tidligere fortalt Oslo kommune har lagt halvannen million kroner på bordet for å unngå at innspillingen av Snømannen legges til Stockholm.

– «Snømannen» vil kunne gå inn under insentivordningen dersom det blir vedtatt, sier Bjercke til NRK.

å la Harry Hole bli stockholmsborger.

Regissøren på jakt i Oslo

Regissøren Tomas Alfredson var også til stede på begynnelsen av møtet, men forlot kulturministerens kontor for å dra på location-speiding.

Den svenske regissøren, som tidligere har laget filmer som «La den rette komme inn» og «Tinker Tailor Soldier Spy», har vært i Oslo i flere dager for å kikke etter mulige innspillingssteder. Oslo rådhus er et av stedene han har besøkt.

Alfredson har tidligere sagt til NRK at filmselskapet har gått med på hans krav om å filme det som utspiller seg i Oslo, i Oslo, men det koster mye.

– Det er dramatisk mye dyrere, sa Alfredson til NRK i fjor sommer, og slo samtidig et slag for bedre støtteordninger for utenlandsk filmproduksjon i Norge.

Jo Nesbø og Hallstein Bjercke.

FÅR STØTTE: Statsbudsjettet er ennå ikke behandlet i Stortinget, men kulturbyråd Hallstein Bjercke gjør det han kan for å sikre at Jo Nesbøs «Snømannen» blir spilt inn i Norge.

Foto: Scanpix

Kulturstrøm

  • Bourdain kritiserte Trump

    TV-personligheten og kokken Anthony Bourdain, som døde 8. juni, tok et oppgjør med den amerikanske presidenten i sitt siste intervju, melder NTB.

    The Guardian har snappet opp det som sannsynligvis var TV-stjernekokkens siste intervju, fra nettmagasinet Popula.

    – Noen på pressebrifingen i Det hvite hus må ofre jobben sin og si: «Din førsteklasses drittsekk!» formaner Bourdain, blant annet.

    Bourdain var kjent for sine mat- og reiseprogram på CNN. Han begikk selvmord, 61 år gammel.

    Anthony Bourdain
    Foto: Angela Weiss / AFP
  • Nytt nasjonalt 22. juli-minnesmerke

    Søndag avdukes det midlertidige nasjonale minnesmerket for 22. juli-angrepene. Det blir plassert ved Høyblokka i Oslo, og består av en vegg med alle ofrenes navn og alder, i tillegg til et «gulv» av tromlet glass. Glassbitene symboliserer alt det knuste glasset i områdene rundt regjeringskvartalet etter at bomben gikk av. Forslag til minnesmerker etter terrorangrepene i 2011 har tidligere vakt mye debatt. Støttegruppa for 22. juli sier at dette minnesmerket er etterlengtet (NTB).

  • Terningkast fire til «Mamma Mia»

    Fansen vil kose seg, mener P3s filmanmelder om «Mamma Mia»-oppfølgeren, som er klar for norske kinoer. Hun fremhever Chers inntreden i filmen, og at Pierce Brosnan er spesielt god denne gangen. Heldigvis har sistnevnte fått færre sangnumre å bryne seg på. «Jeg liker at manusforfatterne siden sist har lært at Brosnans stemme ikke gjør seg så godt i full utfoldelse,» skriver anmelderen.

    Mamma Mia, Here We Go Again!
    Foto: Jonathan Prime