På Geilo løftes hittil skjule skatter fram i lyset. Pål Gundersen viser fram sin helt private Munch-samling på Vestlia hotell.
– Det som er spesielt med denne samlingen er at den er så konsentrert med det som framstår som Munchs hovedproduksjon, fra 1895 med «Selvportrett med knokkelarm» til «Syk pike», «Angst» og «Melankoli», forteller kunsthistoriker Ina Johannessen, som nå har skrevet boken om Gundersens Munch-samling.
– Selve antallet og varianter gjør at jeg tror dette er en av de fineste og sterkeste private samlingene, mener Johannessen.
Uventet mulighet i 2008
Samlingen er likevel relativt ung. Gundersen begynte først å samle på Munch i 1992, da han kjøpte sitt første bilde i Stockholm. Men for to år siden, i 2008, dukket det opp en helt spesiell mulighet.
Gundersen kom over en stor, usortert samling som var blitt kjøpt inn gjennom en rekke auksjoner i noen år for over 30 år siden.
Ifølge Johannessen var det til tross for ryktene som gikk, få som visste om samlingen, og enda færre som kjente til innholdet i den unike samlingen.
Den tidligere eieren døde før han fikk sortert bildene som lå på lager. For Pål Gundersen var det en spesiell opplevelse å besøke det store lagerrommet uten vinduer i utlandet.
– Det var helt ubeskrivelig. Jeg var stille lenge, jeg trodde egentlig ikke det jeg så.
Komplett samling
– Jeg har fordøyd det som skjedde for to år siden ennå. Jeg er veldig fornøyd, og derfor har vi laget bok også, fordi vi kom i mål på en rar og uventet måte, sier Gundersen som anser samlingen som komplett.
Sammen med Ina Johannessen har han plukket ut et utvalg av litografier og tresnitt som nå vises for offentligheten for første gang. Flere av bildene er ulike versjoner av samme motiv.
– Munch arbeidet med flere motiver over flere år, og mange ganger er det tydelig at han har søkt ulike stemninger og atmosfærer i bildene sine, og det ønsker vi at publikum skal få muligheten til å se, forteller Johannessen, som forteller at det også var noe Munch selv i sin tid gjorde.
To eksemplarer
Mange av bildene har blitt kjøpt på det private markedet, utenfor offentlige auksjoner. To av verkene Gundersen eier, finnes det bare et tilsvarende eksemplar av, eid av Munchmuseet i Oslo. Gundersens versjoner ble hentet hjem til Norge før varpet i 2008.
På Gundersens håndkollorerte versjon av «Skrik», kan man fortsatt se fingertrykkene til Munch etter håndkolloreringen hvor han benyttet en oransje farge.
Tittelen og et lite vers under bildet er skrevet på tysk ettersom bildet ble til i Tyskland. Munchmuseets versjon av samme bilde kommer fra Edvard Munchs egen samling.
Stemplet eksemplar
Det andre sjeldne og unike bildet, er et tresnitt av «Angst», trykket i sort i Paris, hvor Munch startet med tresnittkunsten. Bildet er siden blitt håndkollorert.
– Figurene er mer eller mindre de samme «Aften på Karl Johan», og landskapet minner veldig mye om «Skrik». Her har han på en måte sammenstilt to tidligere kjente motiver, forteller Johannessen.
Bildet er datert i 1896, nummerert som nummer to, og i tillegg har det et stempel som forteller noe helt spesielt om eierhistorikken til bildet, hvilket indikerer at bildet en gang i tiden var eid av den tyske samleren Heinrich Stinnes, som levde samtidig som Munch.
– Det sies at han hadde en av Europas fineste samlinger av grafiske trykk, og at han satte sitt merke på de aller fineste bildene i sin samling.