– Jeg har gjort om stuen til et lite studio. Hver gang jeg skal filme må jeg ommøblere hele stua, sier Malin Nesvoll Vangsnes, bedre kjent som Make Up-Malin.
Store lamper er spredt utover stuen og et kamera står midt i rommet. Om litt skal hun spille inn den ukentlige Youtube-videoen til sine 20.000 følgere. «Vlogging», eller video-blogging er blitt stort i Norge.
– Trenger nesten ikke skole lenger
– Jeg er utdannet tekstforfatter og ville egentlig jobbe i TV-bransjen, men var litt usikker på om jeg kom til å takle det presset som er i TV-bransjen. Så tenkte jeg fader heller, kanskje jeg bare skal bli min egen sjef og lage min egen TV-kanal? sier Vangsnes.
Vangsnes er ikke alene om å tenke slik, og det er heller ikke følgerne hennes. Ifølge tall fra TNS Gallup har Youtube passert de store mediehusene og er nå kanalen for dem under 40 år.
– Det finnes en Youtube-video for nesten alt. Det er det som er gøy, man trenger nesten ikke gå på skole lenger, sier Vagnsnes.
Vil frelse de eldre
– Det er en Youtube-revolusjon i Norge nå, sier Jonas Lihaug Fredriksen.
Han jobber i NRK Supers Youtube-satsing «Flipp Kipp», i tillegg til at han driver sin egen vlogge-kanal.
– Neste fase er når vloggingen begynner å ta av. Jeg tror det vil treffe en eldre demografi, og jeg tror det vil begynne å ta av når de eldre begynner å ta Youtube på alvor og forstå at det er innhold for dem der.
– Big business
Ifølge Cecilie Staude, sosiale medier ekspert og høyskolelektor på BI, er et unikt konsept, personlighet og at man er god på det man formidler kjennetegn på vloggerne som gjør det bra.
Hun beskriver Youtube-stjernene som unge, ofte ukjente personer, som har tjent seg søkkrike på å ha sin egen TV-kanal på Youtube.
– Det er blitt big business. Jo flere følgere du har på Youtube-kanalen din, jo større verdi har du også markedsføringsmessig, sier Staude.
De største i Norge tjener mellom 100.000 og 200.000 i måneden, ifølge Staude. Dette er betydelig mindre enn noen av deres utenlandske kollegaer.
– Han som ruver på toppen på Forbes liste over Youtube-stjerner er en 25 år gammel svenske, som tjener 98 millioner kroner i året og har 40 millioner følgere på sin kanal. Det er flere følgere enn Rihanna, Justin Bieber og Det hvite hus har til sammen.