Hopp til innhold

Unge velger Youtube fremfor TV

Unge nordmenn velger bort TV-en og ser heller på Youtube. Stadig flere lager også egne Youtube-kanaler, hvor de er stjerner i egne program.

Unge nordmenn velger bort TV-en og ser heller på Youtube. Stadig flere lager også egne Youtube-kanaler, hvor de er stjerner i egne program.
– Jeg har gjort om stuen til et lite studio. Hver gang jeg skal filme må jeg ommøblere hele stua, sier Malin Nesvoll Vangsnes, bedre kjent som Make Up-Malin.

YOUTUBE-STJERNE: Malin Nesvoll Vangsnes, bedre kjent som Make Up-Malin, spiller inn videoer i sin egen stue. – Jeg har bare vært meg selv, og tror jeg gjør noe som er litt annerledes enn de andre. Kanskje, fordi jeg er eldre, så har jeg også gjort meg noen flere erfaringer, sier Vangsnes om vlogge-suksessen.

– Jeg har gjort om stuen til et lite studio. Hver gang jeg skal filme må jeg ommøblere hele stua, sier Malin Nesvoll Vangsnes, bedre kjent som Make Up-Malin.

Store lamper er spredt utover stuen og et kamera står midt i rommet. Om litt skal hun spille inn den ukentlige Youtube-videoen til sine 20.000 følgere. «Vlogging», eller video-blogging er blitt stort i Norge.

– Trenger nesten ikke skole lenger

Malin Nesvoll Vangsnes, Make Up-Malin

SEERSUKSESS: Malin Nesvoll Vangsnes gjør seg klar til sending. Hun forteller at hun brukte et halvt år på å få 10.000 følgere på Youtube, siden har seerne strømmet til.

Foto: Karoline Berge Hammersmark / NRK

– Jeg er utdannet tekstforfatter og ville egentlig jobbe i TV-bransjen, men var litt usikker på om jeg kom til å takle det presset som er i TV-bransjen. Så tenkte jeg fader heller, kanskje jeg bare skal bli min egen sjef og lage min egen TV-kanal? sier Vangsnes.

Vangsnes er ikke alene om å tenke slik, og det er heller ikke følgerne hennes. Ifølge tall fra TNS Gallup har Youtube passert de store mediehusene og er nå kanalen for dem under 40 år.

– Det finnes en Youtube-video for nesten alt. Det er det som er gøy, man trenger nesten ikke gå på skole lenger, sier Vagnsnes.

Vil frelse de eldre

– Det er en Youtube-revolusjon i Norge nå, sier Jonas Lihaug Fredriksen.

Han jobber i NRK Supers Youtube-satsing «Flipp Kipp», i tillegg til at han driver sin egen vlogge-kanal.

– Neste fase er når vloggingen begynner å ta av. Jeg tror det vil treffe en eldre demografi, og jeg tror det vil begynne å ta av når de eldre begynner å ta Youtube på alvor og forstå at det er innhold for dem der.

– Big business

Cecilie Staude

FØLGER MED: Sosiale medier-ekspert Cecilie Staude sier at YouTube-stjernene er en viktig del av medietrendene i vår tid.

Foto: Privat

Ifølge Cecilie Staude, sosiale medier ekspert og høyskolelektor på BI, er et unikt konsept, personlighet og at man er god på det man formidler kjennetegn på vloggerne som gjør det bra.

Hun beskriver Youtube-stjernene som unge, ofte ukjente personer, som har tjent seg søkkrike på å ha sin egen TV-kanal på Youtube.

– Det er blitt big business. Jo flere følgere du har på Youtube-kanalen din, jo større verdi har du også markedsføringsmessig, sier Staude.

De største i Norge tjener mellom 100.000 og 200.000 i måneden, ifølge Staude. Dette er betydelig mindre enn noen av deres utenlandske kollegaer.

– Han som ruver på toppen på Forbes liste over Youtube-stjerner er en 25 år gammel svenske, som tjener 98 millioner kroner i året og har 40 millioner følgere på sin kanal. Det er flere følgere enn Rihanna, Justin Bieber og Det hvite hus har til sammen.

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP