– Oppsiktsvekkende mye, mener mediebyrå.
- Hør saken her:
Vi ser mer TV en noensinne, det fastslår en undersøkelse TNS Gallup har gjort for TV2. Det er aldersgruppen 20 til 29 år som virkelig skiller seg ut. Denne gruppen ser på TV over tre timer daglig.
– Dette er i overkant av hva som var forventet. Oppsiktsvekkende, sier sier TV- og radiosjef i mediebyrået Carat, Morten Wiberg.
Også i fjor ble det satt rekord i TV-titting. Nordmenn så i gjennomsnitt 174 minutter på TV hver dag i fjor, det var 20 minutter mer enn i 2007.
- Les også:
Skjerpet konkurranse
Digitaliseringen av TV-hverdagen og økt kanaltilbud står for mye av økningen. Og en skjerpet konkurranse kommer tv-seerne til gode.
– De som vinner på dette er TV-seerne. Det er et stort tilbud og mange satser mye. Det har aldri vært produsert mer norsk innhold på norske kanaler noen sinne, sier Trygve Rønningen som er programdirektør i MTG, som blant annet eier Viasat 4.
Kanalen er en av de store vinnerne, med en økning på 95 prosent seere i aldersgruppen 20-29. Rønningen sier at dette er attraktive TV-seere.
– Vi er alltid på jakt etter de attraktive målgruppene. De unge er absolutt attraktive TV-seere. I den grad vi posisjonerer oss går vi nok yngre enn NRK og TV2, sier han til NRK.
Rom for mer
Reality tok oss med storm for rundt 10 år siden, og skal vi tro de som har greie på det, så er det framdeles i vinden.
– I 2010 tar man denne trenden videre i forhold til kokkeprogrammer. Man tror fortsatt på reality-genren, sier Wiberg
I USA ser man på tv i snitt fem timer daglig. Wiberg fra Carat mener at der absolutt er rom for mer TV-titting for norske seere.
– Jeg håper jo ikke man skal bruke all sin ledige tid på TV-tiiting, men det er rom for å komme opp i tre - fire timer, sier Wiberg