Natt til onsdag slapp Reuters Institute for the Study of Journalism sin Digital News Report for 2016. En omfattende undersøkelse av nyhetsmediesituasjonen i 26 land, hvor Norge i år for første gang er inkludert.
I undersøkelsen kommer det blant annet frem at nordmenn er de mest betalingsvillige når det kommer til nyheter på nett. 27 prosent hevder å ha betalt, betaler, eller er villige til å betale for tilgang på nyheter.
Den andelen er 20 prosent større enn i Storbritannia, landet som omsetter mest per person i årlig gjennomsnitt for slike betalingstjenester.
MEDIER: Lasse Gimnes har lang medieerfaring fra blant annet VG, TVNorge, SOL og Kampanje. Nå er han kommunikasjonsrådgiver i GimCom.
Foto: gimcomKommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom er likevel ikke imponert, og sier dette ikke er et tegn på at norske nyhetsmedier har lyktes med sine betalingsløsninger.
– Det er en liten trøst å toppe denne undersøkelsen. Jeg skulle ønske betalingsviljen til nordmenn var langt høyere enn det vi ser digitalt i dag, sier han.
– Det er ingen som har lyktes med «premium» nyheter i Norge i dag, og da betyr vel dette resultatet at andre land har lyktes i enda mindre grad, sier Gimnes.
- Les også:
Skeptiske
Undersøkelsen har også forsøkt å finne ut om folk ønsker seg skreddersydde nyhetsportaler. Tjenester som skal gi deg nyheter basert på hva som er nytt og populært, hva du har lest tidligere, og hva vennene dine leser og deler.
Av de 26 nasjonene er nordmenn de som er mest skeptiske, og oppgir følgende grunner:
- Det kan hende jeg går glipp av viktig informasjon.
- Det kan hende jeg går glipp av ulike perspektiver på saker.
- Det kan påvirke privatlivet.
Gimnes er ikke overrasket.
– Nei, jeg vil ikke si det. Skreddersydde nyhetsportaler har vært forsøkt i mange år uten at det blir brukt i stor grad. Jeg tror storparten av det norske folk ønsker seg en helhet og deretter valget å gå mer dyptpløyende i det som interesserer dem, sier han.
Andre funn
SOSIALE MEDIER: Facebook er for mange den største kilden til nyheter i sosiale medier.
Foto: STRINGER / ReutersI de 26 landene undersøkelsen er utført i bruker også 51 prosent av de spurte sosiale medier som en kilde til nyheter, med 44 prosent som oppgir at Facebook som den største kilden.
– At sosiale medier er særdeles viktig for alle målgrupper når det kommer til å lese nyheter, er det ikke noe tvil om. Jeg tror også at denne andelen vil øke, noe som er en vanskelig problemstilling for norske medier, sier Gimnes.
- Les ytring:
- Les også:
– Sosiale medier er så stort at vi må være med, men vi må finne en grense for hvordan vi skal gjøre det. Skal vi dele lenker eller skal vi gå inn i feeden til folk ved bruk av Instant Articles? Fasitsvaret vet jeg ikke, sier han.
Nordmenn ligger også i toppsjiktet når det gjelder å lese nyheter på telefonen. Kun Sverige og Sør-Korea ligger foran Norge i undersøkelsen.
- Les også: