Kari Rueslåtten: "Other peoples stories".
Flere plateomtaler finner du her!
Kari Rueslåtten debuterte som soloartist i 1997, etter at hun sluttet som vokalist i det metal-inspirerte bandet The 3rd and the mortal. Med den folkemusikkbaserte, norskspråklige debutplata «Spindelsinn» etablerte hun seg som en slags norsk pop-hulder. Engelsk-språklige «Mesmerized» kom året etter, før hun skiftet stil og ble mer urban med «Pilot» i 2002. Med «Other Peoples Stories» tar hun det endelige farvel med hulder-imaget: Les biografi
Solid klang og dybde
Det er i utgangspunktet ikke mye å utsette på Rueslåttens fjerde soloalbum. Rueslåtten har en særpreget stemme, florlett og svevende men likevel med solid klang og dybde. Stemmen er lite bearbeidet og klinger for det meste naturlig akustisk, dette står i fin kontrast til den programmerte og i stor grad elektroniske instrumenteringen.
- Slippe løs huldra
Det er nok kreativt befriende for Rueslåtten å overlate "hulder-merkelapper" til andre, men dette albumet kunne likevel tjent på at Rueslåtten slapp løs litt av huldra i seg. For selv om «Other People's Stories» er en gjennomarbeidet, disiplinert og solid popplate, mangler den litt musikalitet og lekenhet til å heve seg over gjennomsnittet. Derfor blir også resultatet noe uforløst, og det er synd, for Kari Rueslåtten har alle muligheter til å skape musikk som setter spor.
Kulturnytt, NRK P2, 18. januar 2005.