Den tyske allmennkringkasteren ZDF er på lufta med sin familieserie "Rik og berømt" - en TV-såpe i utallige episoder om kjærlighet og tragedie i en tysk legefamilie. Ellers denne TV-dagen- og kvelden viser ZDF to andre såpe-serier, et par repriser, et sjekkeprogram og et aktuelt magasin med kjendisnyheter. Og sendeskjemaet er ikke ulikt i den andre store "public service"-kanalen ARD.
Begrenset reklame
"Reich und schön" er ZDFs såpe-suksess
Selv om de to store tyske allmennkringkasterne har solide nyhetssendinger, mange gode debatter og ett og annet utmerket dokumentarprogram, er det nå stadig flere her i Tyskland som spør seg om tilbudet er verdt de rundt 54 milliarder kronene som i år innkasseres i lisens. I tillegg kan ARD og ZDF drive begrenset reklame, slik at det totale årsbudsjettet er på nærmere 60 milliarder kroner.
Allmenndannelse
Til sammenligning har samtlige tyske privatkanaler til sammen bare halvparten så mye å rutte med etter som deres reklameinntekter ligger på drøyt 30 milliarder kroner. Og selv gamle venner av allmennkringkasterne, som det liberale ukemagasinet Der Spiegel, spør nå om denne store forskjellen kan forsvares. Ordet "allmenndannelse" har i alle år vært brukt som våpen mot dem som har stilt seg tvilende til ARD og ZDFs pengebruk.
Nå er det knapt mulig å se noen kvalitetsforskjell mellom dem og de beste privatkanalene, slår Der Spiegel fast, og viser til den siste utdelingen av den prestisjetunge fjernsynsprisen her i Tyskland. Der stakk de private av med førsteprisen i hele 15 av de 26 kategoriene, blant annet i klassen for beste TV-serie og beste reportasje.
Kulturnytt, NRK P2, 6. november 2003