Hopp til innhold

Tyngre og tøffere fra Ingrid Olava

Ingrid Olava har vokst som sanger og låtskriver, men mangler litt på å komme helt i mål med sitt andre album, «The Guest».

Ingrid Olava

Ingrid Olavas debut var klassisk piano- og strykerbasert singer/songwriter-pop. «The Guest» kan man heller kalle ”singer/songwriter-rock”. Å trekke i denne retningen har vært lurt av Olava og hennes produsenter Frode Jacobsen og Alexander Kloster-Jensen. Disse karene har tung rock-kredibilitet med bakgrunn fra to viktige norske band – nemlig Madrugada og Ricochets. Det de klarer med dette tøffere soundet, er å øke spenningen i musikken hennes og samtidig tvinge Olava til en mer selvsikker vokalprestasjon.

Bra band!

«The Guest» starter meget bra med låten «The Queen». Trommeslager Erland Dalen og strengemester Jo Berger Myhre sørger for buldrende trøkk der det trengs. Samtidig er de fintfølende og drevne nok til å gi neste spor og kanskje albumets høydepunkt, Passenger, et elegant fundament som låter som diskret torden på bomull.

Sliter litt i høyden

På The Guest har Ingrid Olava levert bedre låter enn på debuten fra 2008. Arrangementene er mer interessante. Singer/songwriter-essensen er bevart, men der var Olava bare nok en brukbar artist blant veldig mange andre i dette sjiktet. Nå har hun skapt seg et mer tydelig eget univers. Også som sanger er hun blitt bedre, selv hun fremdeles er best i det dypere registeret.

Det er der i overgangen til den lysere hodeklangen at Olava sliter og låter litt anstrengt og kraftløs. Det merker man tydeligst i spor som den mindre vellykkede «Won’t be silenced». Fyllstoff som dette finnes på «The Guest», men mengden får ikke veldig mye å si for helheten til albumet.

Fine overraskelser

Et par rolige godbiter gjemmer seg mot slutten av platen. På «Poster Child» har Olava kun pianoet og en jazza melodi å gjemme seg bak. Den er smygende og god og kunne vært på repertoaret til flere av 50-tallets store kvinnelige jazzsangere. Man lurer på om Olava kommer til å lande støtt der hun vakler litt i de mest dempede partiene. Det gjør hun, der stemmen ellers låter troverdig innrøkt, sårbar og litt slitt.

«The Guest» toner ut på modig og overraskende vis. Måten Ingrid Olava her gjemmer et slikt trumfkort til slutt, er smart og smått imponerende og gir lovnader om noe enda bedre neste gang vi hører fra henne.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober