- I utgangspunktet er vi veldig positive til slike ting, så lenge det er innenfor det norske lovverket. Vi er glad i penger her i TVNorge, og vi vil selvsagt gjøre alt for å få denne type budskap på lufta, forutsatt at det er innenfor det norske regelverket, sier Helge Flemmen, salgs- og markedsdirektør i TVNorge.
Røper ikke innholdet
Den pengesterke og hemmelighetsfulle organisasjonen European Security Advocacy Group med base i USA, planlegger å sende antiterror-reklame på norske, kommersielle TV-kanaler. Reklamen skal oppfordre nordmenn til å være på vakt mot internasjonal terrorisme.
Det eneste navnet knyttet til denne organisasjonen, amerikaneren Norman Vale, bekrefter at de regner med å ha reklamen ferdig i midten av september, men han vil foreløpig ikke si noe om hvordan reklamen vil se ut.
Ulovlig med politisk reklame
Mens TVNorge åpner for å sende slik reklame, er TV 2 og TV3 mer skeptiske.
Ifølge norsk lov er det foreløpig ikke tillatt å sende politisk reklame på norsk fjernsyn, og TV3s salgs- og markedsdirektør, Lasse Kokvik, mener denne reklamen kan være i grenseland.
- I 99 prosent av tilfellene, hvor vi får forespørsler fra annonsører, er innholdet kommersielt. I dette tilfellet er det ikke kommersielt, slik det nå høres ut som, og da vil vi nok se på det med argusøyne.
Norman Vale selv mener dette ikke er politisk reklame, men et budskap presentert av en gruppe engasjerte mennesker som jobber mot terrorens ødeleggende effekt. Dette er en objektiv upolitisk organisasjon, sier Vale.
Kulturnytt, NRK P2, 27. juli 2004