"The goddess of 1967" - det spørs om det kommer på TV
I følge Wouter Barendrecht i agentbyrået Fortissimo er TV-selskapene mest opptatt av seertall når de vurderer hvilke filmer de skal kjøpe.
- Dermed velger de Hollywood-filmer som ble kraftig markedsført da de gikk på kino, hevder han.
Konsekvensen er at gode filmer fra andre land, og også kunstnerisk oppegående filmer fra USA, blir valgt bort. Selskapene vil i alle fall ikke betale det Barendrecht kaller en rimelig pris for disse filmene.
Heller ikke på kino
Når TV-selskapene ikke vil ha de såkalte "små" filmene, blir det også vanskelig for importørene av kinofilm å ta dem. For videresalg til TV er ofte importørenes økonomiske redningsplanke.
Tyske "I juli" vant pris under Tromsø filmfestival, men kommer den på kino?
- De selskapene som forsøker å skape et kinomarked for den gode filmen er ofte så små at de vil gå konkurs etter to eller tre mislykkede lanseringer, forteller han.
Barendrecht tilbyr selv i hovedsak europeisk og asiatisk film til verdensmarkedet.
Forverret
Flere av de nasjonale delegasjonene på festivalen fortviler. Franske representanter sier at situasjonen er blitt sterkt forverret på kort tid.
- Hvis utviklingen fortsetter vil kinopublikum om ti år oppfatte at begrepet film er synonymt med Hollywood mainstream film poengterer Barendrecht.
Undergraver statlig filmproduksjon
Jorn Rossing Jensen i det internasjonale tidskriftet Moving Pictures bekrefter situasjonen. Han følger filmmarkedet i Berlin fra dag til dag.
- Det mest paradoksale er at linsensfinasierte statlige TV-selskaper over hele verden undergraver den filmproduksjonen som den samme staten bruker milliarder av skattekroner på påpeker Jensen.
Av Einar Guldvog Staalelsen
Kulturnytt, NRK P2, 14. februar 2001
Bearbeidet for nett av Kristin Vold