TV-aksjonen 2016 til Røde Kors

– Dette er helt fantastisk, sier generalsekretæren i Røde Kors, Åsne Havnelid. Hun lover å bruke mest på å hjelpe mennesker der de er, i en verden full av konflikter.

Åsne Havnelid

FÅR AKSJONSPENGER: Generalsekretær i Røde Kors, Åsne Havnelid, på jobb i Nepal.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Pengene skal brukes til å hjelpe mennesker i Syria, Sør-Sudan, Afghanistan, Somalia, Myanmar og Mellom-Amerika.

I sin søknad la Røde Kors vekt på at mennesker i over 30 land mangler helsetilbud og medisiner. Ødelagte vannforsyninger, manglende infrastruktur og redusert sikkerhet er virkeligheten for millioner.

Røde Kors er ofte den den eneste organisasjon som er til stede i disse krigssonene, og har en unik posisjon i verdenssamfunnet.

– Vi er nøytrale og har tilgang. Derfor kan vi garantere at pengene kommer frem til dem som trenger dem mest, sier Havnelid.

Også nød i Norge

Røde Kors ønsker også å bruke 10 prosent av innsamlingsbeløpet i Norge, først og fremst på aktiviteter på asylmottakene, flyktningguider og på helsesentra for papirløse flyktninger.

Dette er tredje gang Røde Kors får TV-aksjonen, sist var i 1993, for 22 år siden. Motto for neste års aksjon er «De usynlige ofrene». Røde Kors fikk aksjonen i konkurranse med 11 andre humanitære organisasjoner.

– Vi er takknemlige. Verden har vel aldri vært så konfliktfylt, og det er mange som trenger hjelp, sier Røde Kors' generalsekretær.

Denne høstens TV-aksjon er det Regnskogfondet som har fått, og den går av stabelen søndag 18. oktober.

Kulturstrøm

  • TV-spesial med Adele hos Oprah

    Den britiske superstjernen Adele får et eget to timers TV-program på amerikanske CBS i forkant av sitt nye album «30», som lanseres i midten av november. Programmet vil bestå av en konsert med de nye låtene, samt et intervju med Oprah Winfrey, skriver Variety.

  • Sterk fransk åpningshelg

    Filmen Verdens verste menneske er allerede sett av 53.000 i Frankrike etter at den hadde kinopremiere der i forrige uke. Samtidig har den rundet 32.000 besøkende på norske kinoer.

    – Dette er herlige tall og enda bedre enn vi hadde forestilt oss! Folk vil på kino, og fortsatt se kvalitetsfilmer, det er gode nyheter for alle, ikke minst norsk film. At filmen også åpnet knallbra i Frankrike, gjør gleden ekstra stor, sier produsent Thomas Robsahm i en pressemelding.