Egmont har mandag morgen lagt fram svært solide tall for TV 2, som viser en resultatvekst på 11 prosent. Ifølge Kampanje har TV 2 aldri før lagt fram så bra resultater.
Administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2 kan slå fast at mediehuset hadde en omsetning på 3,7 milliarder kroner. Inntektene økte med hele 304 millioner kroner fra 2013 til 2014.
Pensjonsordning
Årsaken til at resultatet har blitt så mye bedre, skyldes hovedsakelig at TV 2 i 2014 inngikk en avtale med de ansatte om innskuddsbasert pensjonsordning, og dette medførte en engangseffekt på 434 millioner i reduserte kostnader, heter det i en pressemelding.
Samtidig kan TV 2 vise til gode underliggende resultater, og selv slår de fast at dette skyldes betydelig satsing på sentrale sportsrettigheter i 2014, samt investering i norsk underholdning og 24-timers nyhetsdekning.
Gode seertall
Sandnes viser til at OL, fotball-VM og «Farmen» har vært store seersuksesser for TV 2 i 2014. TV 2 oppnådde en seerandel på 21,3 % i 2014, noe som var en forbedring på 2,4 prosentpoeng fra 2013.
– Det er tøff konkurranse og et betydelig prispress på rettigheter. I 2014 gjorde TV 2 vesentlige investeringer i OL og fotball-VM, i tillegg til en økt satsing på norsk innhold innen underholdning og aktualitet, sier Sandnes i pressemeldingen, som varsler fortsatt effektivisering av driften:
– Den økte konkurransen fra globale aktører gjør at vi forventer fortsatt høy vekst i innholdskostnadene. Dette øker behovet for å kontinuerlig effektivisere virksomheten.