NRK Meny
Normal

TV 2 felt på flere punkter etter historisk PFU-klage

Pressens faglige utvalg (PFU) har funnet at TV 2 brøt god presseskikk på flere punkter etter at utvalget mandag behandlet sin mest omfattende klagesak noensinne. Også Aftenposten og NTB får kritikk.

PFU-møte mandag 22. juni

BRØT MED VVP: TV 2 ga ikke nevrokirurg Per Kristian Eide tilstrekkelig anledning til å svare, mener Pressens faglige utvalg (PFU), her ved(f.v.) Alexander Øystå, Kjersti Løken Stavrum, Alf Bjarne Johnsen og Martin Riber Sparre under mandagens pressekonferanse.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Det forteller utvalgsleder Alf Bjarne Johnsen på en pressekonferanse mandag kveld, etter at utvalget hadde sittet samlet hele dagen for å behandle den nesten 2000 sider lange samlingen med klager.

TV 2 blir blant annet felt for ikke å ha gitt kilder mulighet til samtidig imøtegåelseda de i 2012 omtalte et nevrokirurgisk forskningsprosjekt ved Oslo universitetssykehus (OUS).

Samtidig understreket flere medlemmer av utvalget at TV 2 og de andre mediene som var klaget inn, var i sin fulle rett til å dekke saken, og at dekningen var i tråd med medienes samfunnsoppdrag.

Anklagde TV 2 for 4000 presseetiske brudd

– Jeg registrerer at det ikke er faktagrunnlaget vi er felt på, det er presentasjon, samtidig imøtegåelse og påstander fra tredjepart, sier TV 2s nyhetssjef Niklas Lysvåg til NRK etter at utvalget kunngjorde sin kjennelse.

Den historisk omfattende saken ble mandag behandlet for lukkede dører av hensynet til pasientinformasjon.

Klagene gjaldt TV 2s omtale av et forskningsprosjekt ved Oslo Universitetssykehus i 2012, samt tre andre mediers sitering av TV 2s opplysninger i saken.

Anders Cappelen hadde pekt ut det han mente var over 4000 presseetiske brudd i klagene han har fremmet til PFU på vegne av kirurg Per Kristian Eide.

TV 2 var klaget inn for til sammen 70 nyhetssaker på TV og nett, samt for meldinger på Facebook og Twitter. Klagene besto av 52 separate klagesaker, og talte nær 1500 sider.

– Overrumplet på fjelltur

Kritikken gikk blant annet på at TV 2 kontaktet Eide mens han var på ferie, dagen før den første saken ble sendt. Han fikk dermed ikke reell mulighet til samtidig imøtegåelse etter Vær Varsom-plaktatens punkt 4.14, uttalte rådsmedlem Martin Riber Sparre.

– Jeg ble fullstendig overrumplet. Jeg var på tur på fjellet, og hadde ingen anelse om hva som skulle komme. Jeg ble ikke konfrontert med hva de skulle presentere i sine sendinger, så det kom som et sjokk på meg, forteller Eide til NRK.

I tillegg til den omfattende klagen mot TV 2, var fire artikler i Aftenposten, seks meldinger fra Norsk Telegrambyrå (NTB) og tre artikler i Bergens Tidende klaget inn i forbindelse med TV 2s dekning.

Aftenposten ble felt for ikke å ha fjernet to leserkommentarer på artikler i sin nettutgave som siterte TV 2s opplysninger. NTB ble på sin side felt for å ha feilaktig fremstilt et dødsfall som resultat av forskningsprosjektet.

Bergens Tidende ble ikke funnet å ha brutt god presseskikk.