Hopp til innhold

TV 2 bryter med Canal Digital

Etter lang tid med uenigheter, har nå TV 2 sagt opp avtalen med Canal Digital. Nisjekanalene forsvinner fra distributøren fra 23. november.

Rune Indrøy

Rune Indrøy i TV 2 er ikke fornøyd med Canal Digitals omlegging, og har sagt opp avtalen med distributøren på nisjekanalene.

Foto: TV 2

Tidligere i sommer mistet en halv million abonnenter TV 2 Zebra, da Canal Digital sa opp avtalen med TV 2. Nå forsvinner de andre nisjekanalene.

Fra 23. november vil ikke lenger TV 2 Bliss, Nyhetskanalen og Filmkanalen være tilgjengelig for de 500.000 kabel-TV-kundene.

– Vil valgte å si opp avtalen etter at vi så den nye pakkestrukturen der de egentlig har fjernet alle TV 2 sine kanaler fra sin grunnpakke, sier Rune Indrøy, kommunikasjonsdirektør i TV 2, til NRK.

Endringene gjelder ikke for parabol-kundene, og Canal Digital skriver på sine nettsider at TV 2-kanalene ligger på samme kanalplass som tidligere og vil ikke bli endret.

Kunder ber om råd

Årsaken til oppsigelsen er omstruktureringen til Canal Digital. Kun hovedkanalen til TV 2 vil være en del av den faste grunnpakka på 28 kanaler, og i helgen gikk meldingen ut om at nisjekanalene ikke lenger er enn del av denne pakka. TV 2 Bliss, Filmkanalen og Nyhetskanalen havner nå sammen med en rekke andre kanaler, hvor kundene må aktivt velge de 15 kanalene de ønsker å ha i sin pakke uten tillegg i prisen.

Indreøy forteller at de har fått mange telefoner fra kunder i Canal Digital som har bedt om råd om hva de skal gjøre nå som nisjekanalene ikke lenger automatisk er inkludert.

– Vi prøver å gi råd, og forteller dem at det finnes en god del alternative distributører i store deler av Norge, sier han.

Anbefaler dere å bytte?

– Vi driver ikke og anbefaler å bytte distributør, sier Indreøy.

– Vil stimulere kundene til å bytte

Til NRK sier produkt- og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV at TV 2 sa opp avtalen til nisjekanalene allerede fredag.

– TV2s begrunnelse for å si opp er at de ikke vil at kundene skal få velge om de vil ha kanalene eller ei, sier han.

Dragland forteller at de i Canal Digital ble overrasket da de fikk oppsigelsen, og mener TV 2 sier opp avtaler for å stimulere kundene til å bytte distributør.

– Kundene har fortsatt tilgang til TV 2s nisjekanaler i grunnpakka, men de må nå velge de selv. Det ønsker ikke TV 2, de vil at kabel-TV-kundene skal ha alle kanalene fast, sier han.

Forvirrer kundene

Dragland mener TV 2 bevisst prøver å forvirre kundene til å tro at Canal Digital fjerner nisjekanalene.

– Det som skjedde i helgen var et forsøk fra TV 2s side på å forvirre seerne om situasjonen. De ønsker at det skal fremstå som at Canal Digital fjerner TV 2s kanaler. Det er ikke riktig, sier han.

– Det som imidlertid er fakta, er at TV 2 nylig har sendt oss et brev hvor de sier opp distribusjonsavtalen på TV 2 Bliss, Nyhetskanalen og Filmkanalen fra 23. november fordi de ikke aksepterer at kundene må velge om de vil ha kanalene i pakken sin.

Håper på enighet

Dragland misliker naturlig nok situasjonen, og håper på at Canal Digital og TV 2 kan komme til enighet før 23. november.

– For noen kunder betyr dette at de mister kanaler de ønsker å se på, og jeg beklager på deres vegne. Men vi håper vi i tiden frem til 23. november kan komme til en enighet, for kanaler trenger distributører, og distributører trenger kanaler, sier Dragland.

Forbrukerådet fornøyd

At distributører tilbyr fritt kanalvalg, er noe Forbrukerråder er fornøyd med. Thomas Nordtvedt i Forbrukerrådet, har brukt 17 måneder på å sitte i et utvalg som skulle se på fritt kanalvalg i Norge. Sønnelandsutvalget leverte i fjor en rapport som kom med forslag til en rekke tiltak for å bedre valgfriheten i tv-markedet.

Mens Nordtvedt med flere har ventet på at Kulturdepartementet skulle komme med et svar på Sønneslandsutvalgets rapport, har Canal Digital og Riks-TV imens lansert tilnærmet valgfrihet.

– Dette er en bevegelse i riktig retning som vi i Forbrukerrådet setter pris på, sier Nordtvedt.

Selv om det er et viktig skritt i riktig retning, føler ikke Nortvedt at de er helt i mål ennå.

– Enkelte av tiltakene i Sønnelandsutvalget kunne gjort veien enklere. Arbeidsgruppa kunne fulgt med i forutsetningene, og man kunne kjørt en spørreundersøkelse på hva folk ville ha, sier han.

Kulturstrøm

  • TV 2 og Altibox forhandler fortsatt

    TV 2 og Altibox sier at de fortsatt forhandler om en avtale, men vil ikke svare på om det er framdrift i forhandlingene.

    – Vi er fremdeles i dialog og ønsker å komme fram til en løsning med Altibox. Det tar lengre tid enn vi først antok, og jeg skjønner at folk er utålmodige, skriver kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah C.J. Willand i en epost til NTB.

    Kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Altibox er like ordknapp når det gjelder situasjonen i forhandlingene.

    – Det er fortsatt forhandlinger. Det er alt vi kan si, sier han til NTB.

  • Kardashian betaler 13 millioner etter Instagram-reklame

    Kim Kardashian har gått med på å betale 1,26 millioner dollar i bøter. Det tilsvarer rundt 13 millioner norske kroner. Forliket kommer etter anklager fra finanstilsynet i USA.

    Realitystjernen skal ulovlig ha markedsført kryptovaluta på sin Instagram-konto, som nå har mer enn 330 millioner følgere. Hun har også gått med på å ikke markedsføre kryptovaluta på tre år, skriver BBC.

    Kardashian Crypto
    Foto: Evan Agostini / AP
  • Må svare på TikTok-bruk

    Justisminister Emilie Enger Mehl må svare på om hun bruker tjenestetelefonen sin når hun bruker appen TikTok. Det sier Høyres Sveinung Stensland til Dagbladet.

    Mehl har fått kritikk etter at hun tok i bruk den kinesiske appen der hun deler videoer fra livet som statsråd.

    Stensland viser til at vi levere i en tid med stor uro og flere sikkerhetsutfordringer.