TV 2 bryter med Canal Digital

Etter lang tid med uenigheter, har nå TV 2 sagt opp avtalen med Canal Digital. Nisjekanalene forsvinner fra distributøren fra 23. november.

Rune Indrøy

Rune Indrøy i TV 2 er ikke fornøyd med Canal Digitals omlegging, og har sagt opp avtalen med distributøren på nisjekanalene.

Foto: TV 2

Tidligere i sommer mistet en halv million abonnenter TV 2 Zebra, da Canal Digital sa opp avtalen med TV 2. Nå forsvinner de andre nisjekanalene.

Fra 23. november vil ikke lenger TV 2 Bliss, Nyhetskanalen og Filmkanalen være tilgjengelig for de 500.000 kabel-TV-kundene.

– Vil valgte å si opp avtalen etter at vi så den nye pakkestrukturen der de egentlig har fjernet alle TV 2 sine kanaler fra sin grunnpakke, sier Rune Indrøy, kommunikasjonsdirektør i TV 2, til NRK.

Endringene gjelder ikke for parabol-kundene, og Canal Digital skriver på sine nettsider at TV 2-kanalene ligger på samme kanalplass som tidligere og vil ikke bli endret.

Kunder ber om råd

Årsaken til oppsigelsen er omstruktureringen til Canal Digital. Kun hovedkanalen til TV 2 vil være en del av den faste grunnpakka på 28 kanaler, og i helgen gikk meldingen ut om at nisjekanalene ikke lenger er enn del av denne pakka. TV 2 Bliss, Filmkanalen og Nyhetskanalen havner nå sammen med en rekke andre kanaler, hvor kundene må aktivt velge de 15 kanalene de ønsker å ha i sin pakke uten tillegg i prisen.

Indreøy forteller at de har fått mange telefoner fra kunder i Canal Digital som har bedt om råd om hva de skal gjøre nå som nisjekanalene ikke lenger automatisk er inkludert.

– Vi prøver å gi råd, og forteller dem at det finnes en god del alternative distributører i store deler av Norge, sier han.

Anbefaler dere å bytte?

– Vi driver ikke og anbefaler å bytte distributør, sier Indreøy.

– Vil stimulere kundene til å bytte

Til NRK sier produkt- og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV at TV 2 sa opp avtalen til nisjekanalene allerede fredag.

– TV2s begrunnelse for å si opp er at de ikke vil at kundene skal få velge om de vil ha kanalene eller ei, sier han.

Dragland forteller at de i Canal Digital ble overrasket da de fikk oppsigelsen, og mener TV 2 sier opp avtaler for å stimulere kundene til å bytte distributør.

– Kundene har fortsatt tilgang til TV 2s nisjekanaler i grunnpakka, men de må nå velge de selv. Det ønsker ikke TV 2, de vil at kabel-TV-kundene skal ha alle kanalene fast, sier han.

Forvirrer kundene

Dragland mener TV 2 bevisst prøver å forvirre kundene til å tro at Canal Digital fjerner nisjekanalene.

– Det som skjedde i helgen var et forsøk fra TV 2s side på å forvirre seerne om situasjonen. De ønsker at det skal fremstå som at Canal Digital fjerner TV 2s kanaler. Det er ikke riktig, sier han.

– Det som imidlertid er fakta, er at TV 2 nylig har sendt oss et brev hvor de sier opp distribusjonsavtalen på TV 2 Bliss, Nyhetskanalen og Filmkanalen fra 23. november fordi de ikke aksepterer at kundene må velge om de vil ha kanalene i pakken sin.

Håper på enighet

Dragland misliker naturlig nok situasjonen, og håper på at Canal Digital og TV 2 kan komme til enighet før 23. november.

– For noen kunder betyr dette at de mister kanaler de ønsker å se på, og jeg beklager på deres vegne. Men vi håper vi i tiden frem til 23. november kan komme til en enighet, for kanaler trenger distributører, og distributører trenger kanaler, sier Dragland.

Forbrukerådet fornøyd

At distributører tilbyr fritt kanalvalg, er noe Forbrukerråder er fornøyd med. Thomas Nordtvedt i Forbrukerrådet, har brukt 17 måneder på å sitte i et utvalg som skulle se på fritt kanalvalg i Norge. Sønnelandsutvalget leverte i fjor en rapport som kom med forslag til en rekke tiltak for å bedre valgfriheten i tv-markedet.

Mens Nordtvedt med flere har ventet på at Kulturdepartementet skulle komme med et svar på Sønneslandsutvalgets rapport, har Canal Digital og Riks-TV imens lansert tilnærmet valgfrihet.

– Dette er en bevegelse i riktig retning som vi i Forbrukerrådet setter pris på, sier Nordtvedt.

Selv om det er et viktig skritt i riktig retning, føler ikke Nortvedt at de er helt i mål ennå.

– Enkelte av tiltakene i Sønnelandsutvalget kunne gjort veien enklere. Arbeidsgruppa kunne fulgt med i forutsetningene, og man kunne kjørt en spørreundersøkelse på hva folk ville ha, sier han.