Fyrbøter Richard skuffer kull så svetten renner. Det er en vanskelig balansegang å vite når den "gamle dama" har fått for mye eller for lite.
Det er trangt, og ikke minst glohett i det lille førerhuset. Eller "kjøkkenet", som det kalles på fagspråket.
- Altfor lite trykk, vi kommer nesten ikke frem, sier lokomotivfører Hans Petter Furuborg, og innser at vi må stoppe litt å vente til maskinen har strammet musklene igjen.
Hekta på damp
Venndølen har trasket rundt på den nedlagte banen siden barndommen. Interessen for damplokomotiv fikk han allerede i seksårs alderen.
- Jeg gikk nok bare i veien de første årene, sier han beskjedent.
I dag er han en av de aller viktigste frivillige. Og dem er det ikke få av.
Setesdalsbanen er et resultat av entusiaster som legger ned tusenvis av timer for å leke med kjempetogene...
Brant banen
Setesdalsbanen startet opp i 1896, og fraktet de reisende fra Kristiansand til Byglandsfjord. Men elektriske og dieseldrevne tog danket ut damplokomotivet.
Siste damplokomotiv på Setesdalsbanen gikk i 1962. Da ble det også sørget for at både vogner og stasjoner ble brent ned.
Tog-entusiastene sklle få litt av en jobb med restaureringen.
Dunkende museum
Men i dag fremstår Setesdalsbanen som et imponerede museum på skinner.
Vognene er restaurert ned til minste detalj, og det samme er flere av lokomotivene.
Lokomotivet vi skal kjøre med i fredagens program, ble bygget i 1901. Nøyaktig 100 år etter, ble det satt i trafikk igjen.
SE NORGE RUNDT FREDAG 8.APRIL KL.19.30