Trommeslåtter i ny drakt

Trommeslåtter fra 1800-tallet har fått ny innpakning på Carl Haakon Waadelands nye plate ”Din Råta Tjuv”. Slåttene ble brukt både i bryllup og under pisking, men for Carl Haakon Waadeland danner de grunnlaget for musikalsk improvisasjon.

Carl Haakon Waadeland
Foto: Espen Berg

 Slåttetromma

-Originalen til slåttetromma er en gammel millitær tamburtromme fra ca 1750 som befinner seg på millitærmuseum sammen med gamle uniformer og våpen. For noen år siden så jeg denne tromma, fikk tatt bilder og mål, og fikk bygget en lik tromme av messing, kalveskinn og dyretarm. Det er nok et typisk uteinstrument, det ble sagt at tromma låt best hvis du sto på andre siden av fjorden og hørte.

 - Den ble mye brukt i bryllup, en tabur gikk foran brudefølget og spilte på veien til og fra kirka, for å skape høytid, festivitas – og ikke minst for å skremme bort onde makter slik at det skulle gå brudeparet godt på dagen og i fremtiden.

Et dystert kapitel i norsk trommetradisjon

- Tamburtrommen ble brukt i avstraffelse også. En form for straff var at det ble stilt opp 2 rader med soldater, utstyrt med hver sin stokk. Så gikk forbryteren spissrotgang mellom soldatene mens de slo løs på ryggen til stakkaren som gikk der. Smerten gjorde at han skrek og bar seg fælt, og trommeslagerens rolle var å spille en slått som betegnende nok ble hetende spissrot. Og oppgaven var å spille så sterkt som mulig for å overdøve den som ble slått og pisket. Det hørte også med en tekst som ble ropt.

Ein, to, tre, fir, fem, seks, sju. For eg skal piska ryggjen på deg, din råta tjuv

- Jeg oppdaget slåttetradisjonen tidlig på 80-tallet, etter å ha sett et tv-program med Eirik Sundvor. Han fortalte om denne fantastiske tradisjonen som hans bestefar Johannes Sundvor hadde samlet inn tidlig på 1900-tallet. Han var lensmann og trommeslager, og reiste rundt fra nordfjord i nord til hardanger i sør og noterte ned det som fremdeles fantes av trommeslåtter. Jeg fikk se på notatene hans, lærte meg slåttene, og ga ut en lærebok i trommeslåtter. Det førte til at trommeslåtter har blitt en del av reportoaret for trommeopplæring i musikkskoler og videre oppover i utdanningssystemet.

Improvisasjon

Tradisjonellt sett ble trommeslåttene spilt solo av en trommeslager – med et motiv med aksentuerte enkeltslag, og en virvel under. Ideen min var å ta utgangspunkt i motivet, invitere flere trommeslagere, og improvisere fram en ny groove med utgangspunkt i temaet. Vi gjorde opptak i studioet til Gunnar Andreas Berg, og inviterte inn sangere og musikere som spilte noe jeg allerede hadde skrevet, og improviserte ellers ganske fritt over grovvene vi hadde spilt inn. Resultatet kan du høre på plata ”Din råta tjuv”, hvor Waadeland har med seg musikere blant annet med bakgrunn fra Jazzlinja i Trondheim.

Kulturstrøm