NRK Meny
Normal

Trodde krigspill var ekte krigshandlinger

Et britisk dokumentarprogram gjorde en gedigen flause og trodde en sekvens fra et krigsspill var bevis for Gaddafis kobling til IRA.

Dokumentar fra ITV viser sammenheng mellom IRA og Gaddafi.

Dokumentar fra ITV skulle vise en kobling mellom IRA og Gaddafi. Men 'beviset' var en sekvens fra et dataspill.

Foto: Scanpix

Dokumentaren skulle bevise hvordan Libyas diktator Muammar Gaddafi utstyrte den nord-irske terroristgruppen IRA med våpen og utstyr.

Den timelange dokumentaren «Exposure», viser hvordan terrorister angivelig skyter ned et britisk millitærhelikopter i 1988. Men det TV-kanalen ITV ikke var klar over, var at nedskytningen av helikopteret er hentet fra en sekvens i dataspillet« Arma 2».

– Utstyrt med tunge maskingevær fra Gaddafi, var det mulig for terroristene å skyte ned et helikopter, sier fortellerstemmen i dokumentaren.

(Se spilltabben her, saken fortsetter under videoen)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– En ekte hendelse

Øverstkommanderende for de britiske styrkenes innsats i Nord-Irland, general Sir John Wilsey, intervjues på programmet om angrepet.

– Vi ble tvunget til å ta i bruk andre transportmidler enn bil da det gikk for sakte. Dermed brukte vi helikopter for å få et overtak.

Han hevder at angrepet faktisk skjedde, men var ikke klar over at bildene som ble vist var fra et spill, sier generalen mens han kommenterer spillet.

«Arma 2»s produsenter er overrasket over å se dataspillet brukt i en slik sammenheng.

– Det er merkelig å se spillet brukt på denne måten, spesielt ettersom journalisten snakker om spillet som om det er en ekte hendelse, sier Marek Spanel i det tsjekkiske spillselskapet til Telegraph.

– Ikke fått klager

En ansatt i ITV sier til Daily Mail at selskapet ikke har fått noen klager, men prøver å forklare tabben på denne måten:

– Vi hadde bilder av nedskytingen som vi sendte i 1989, men det har åpenbart skjedd en forveksling.

Han forklarer videre at sekvensen fra spillet reflekterer hva som faktisk skjedde, men legger til at det ikke er noen unnskyldning for blunderen.

Dokumentaren har nå blitt fjernet fra ITVS nettsider for å redigeres på nytt.