Norske barne- og ungdomsfilmer blir sett av flere enn norske voksenfilmer, og de sanker også inn mer i billettinntekter skriver Aftenposten.
I følge Eli Stangeland, som er festivalsjef for barne- og ungdomsfilmfestivalen BUFF Sandnes, er det en myte i den norske filmbransjen at man ikke tjener penger på barnefilm. Det til tross for at barn oftest betaler halv billettpris.
Barnefilmkonsulent
"Bare skyer beveger stjernene" trakk mange
Film & Kinos oversikter og statistikk viser at det i årene 1986-2000 ble laget 167 helaftens kinofilmer i Norge. Av disse var bare 45 barne- eller ungdomsfilmer. Men tallene viser at 11 av de 20 norske filmene som spilte inn mest i billettinntekter i perioden var filmer beregnet på barn eller ungdom.
Stangeland relanserer nå ideen om en egen barnefilmkonsulent for å få opp antallet produserte barnefilmer. Hun mener at dagens produksjon ofte forbindes med tilfeldigheter, ettersom det et år produseres bare én film, et annet år kommer det fire-fem.
Øremerket til barnefilm
"Da jeg traff Jesus...med sprettert" begeistret voksne og barn
I følge Aftenposten har det vært skepsis i filmbransjen mot å opprette en egen stilling som barnefilmkonsulent.
Leder i Norske filmregissører, Nina F. Grünfeld, er enig i at antallet produserte barnefilmer er for lite, men hun er tilbakeholden med å kommentere om det bør opprettes en egen barnefilmkonsulent.
- Norske filmregissører har ikke tatt noen stilling til det spørsmålet, men generelt har det vært en motstand mot å ha konsulenter som er begrenset til å jobbe med et område. Men det kan tenkes at det må øremerkes midler til produksjon av barne- og ungdomsfilmer for å få antallet til å gå opp.
Lojalt publikum
Grünfeld understreker hvor viktig det er at det lages mange barnefilmer.
- Det er på denne måten vi bygger opp et publikum, og et lojalt publikum. De som har sett mange norske barnefilmer vil lettere få et forhold til norske voksenfilmer senere.
Fire konsulenter
Fra og med 1. juli trer det nye Filmfondet i kraft, og AV-Fondet er da historie. Fram til den nye direktøren Stein Slyngstad er på plass i august, vil ordningen med konsulenter være lik den nåværende. Det betyr at det blir to spillefilmkonsulenter, en fra filminstituttet og en fra det tidligere AV-fondet, og to kortfilmkonsulenter.
Det er opp til fondet å avgjøre om dagens ordning skal bestå, eller om det skal opprettes nye konsulenter. Styreleder Kristenn Einarsson i Norsk filmfond sier til Aftenposten at det er for tidlig å si om de vil gå inn for å etablere en egen barnefilmkonsulent.