Hopp til innhold

Tre av fire seere forlot Ylvis

Ylvis-brødrenes kritikerroste musikalserie «Stories from Norway» opplevde stor seerflukt etter en lovende start. – Utviklingen har vært skuffende, sier mediebyråtopp.

Stories from Norway, episode 3

«Stories from Norway» introduserte sjangeren «undersøkende musikal», og gjenskapte blant annet fyllekjøringen til Petter Northug. Bård Ylvisåker framstilte et angrende skiess.

Foto: Concorde TV

Superlativene fløy høyt etter at Bård og Vegard Ylvisåker lanserte første episode av TVNorge-sendte «Stories from Norway» – en sjuepisoders serie innen den nyskapende sjangeren «undersøkende musikal».

Mistet tre av fire seere

Om man legger sammen direkteseing, repriser og strømming har nesten én million seere fått med seg den første episoden, som omhandler byggingen av det omstridte stupetårnet på Hamar.

Men interessen for serien dabbet raskt kraftig av og seertallene har sunket fra episode til episode. Sjette avsnitt, som rekonstruerer tyveriet av Munch-maleriet «Skrik», er hittil sett av 264.000 seere – altså bare en fjerdedel så mange som så den første episoden.

Bare 101.000 så episoden direkte, mens de resterende har sett episoden i reprise, i opptak eller på TVNorges strømmetjeneste Dplay.

Snittall for hver av de sju episodene er forøvrig 209.000 direkteseere og 325.000 via reprise, opptak og strømming. Siste episode ble vist 9. april.

Stories from Norway, episode 7

Vegard Ylvisåkers framstilling av kronprins Haakon i sjuende av siste episode av «Stories from Norway». 132.000 så episoden da den gikk direkte på TVNorge.

Foto: Concorde TV

– En lei utvikling

TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat mener tallene er skuffende og at de ikke svarer til forventningene til serien.

– Det har vært en lei utvikling på antall seere for dette programmet etter at det fikk en bra start som følge av draeffekt fra OL på TVNorge. Jeg tror at Discovery (TVNorges eiere) nå revurderer en eventuell fortsettelse. Dette er en relativt kostbar serie å produsere, og da trenger de seere for å skape nok reklameinntekter, sier han til NRK.

– Hvor viktig er direkteseing kontra seing via strømmetjenester rent inntektsmessig for TV-kanalene?

– Direkteseing er det klart største inntektsgrunnlaget for TV-kanalene. Selv om det er et skifte på gang tar det lang tid før inntektene fra annen type seing er på samme nivå, sier Wiberg.

Morten Wiberg

TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat sier at direkteseerne økonomisk sett er de klart viktigste for TV-kanalene.

Foto: Carat Norge

– Hvor viktig er serien som ren imagebygger for TVNorge som en humorkanal?

– Helt klart veldig viktig. Ylvis-brødrene har vært blant dem som har levert best for TVNorge de siste årene, og har vært en stor bidragsyter til nivået de har holdt. Men det er klart at man forventer mye av dem, og TVNorge legger mye penger i å ha dem i stallen sin, sier mediebyråtoppen.

Hadde håpt på bedre direktetall

Programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge innrømmer at TV-tallene kunne vært bedre.

– Vi er svært fornøyd med «Stories from Norway». Ylvis har klart å formidle disse historiene på makelaust vis, og jeg er ordentlig stolt av både dem og programmet. Jeg legger ikke skjul på at vi hadde håpet på bedre seertall på førstegangsvisningene, men ser vi på totaltallene, har de gjennomgående vært mer enn godkjent, sier han.

Landsverk sier at eventuelle nye sesonger er avhengig av hvilke historier som kommer på bordet, og at det ikke er tatt noen beslutning ennå.

Serien er laget av Ylvisåker-brødrenes produksjonsselskap Concorde TV. Daglig leder Hasse Lindmo kan ennå ikke svare på om planlegger en ny sesong.

– Men vi er veldig godt fornøyde og har fått overveldende respons. Ylvis og TVNorge har hatt et langt og godt samarbeid og er gjensidig viktige for hverandre, sier Lindmo, som sier seg godt fornøyd med seertallene, og forventer at langt flere kommer til å se serien på Dplay, sier Lindmo.

– Dette må ha vært en dyr serie å lage. Har dette totalt sett vært god butikk for dere?

– Vi har jobbet effektivt og godt med serien, men jeg har ikke anledning til å si noe om budsjettet.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter