Hør dokumentaren i nettradio:
Last ned som podkast:
(Artikkelen fortsetter under)
Se video fra forestillingen:
De reiste land og strand rundt, solgte tusenvis av plater og var stadig ute med nye TV-serier. Radikalerne i Tramteatret var det helt store på 1970- og 80-tallet.
I år er det 25 år siden Pelle Parafins Bøljaband la opp, men på torsdag spilte de sammen igjen for aller siste gang for en fullsatt sal på Chateau Neuf.
– Dette har vært veldig gøy! Vi har hatt en fantastisk prøveperiode, og møtte hverandre der vi slapp for 25 år siden. Det gikk noen år før jeg virkelig forstod hva jeg hadde vært med på, sier Marianne Krogness.
Tramteatrets nye sang:
Tramteatret
I en leilighet i Waldemar Thranes gate holder en gjeng som har brutt ut av student-teateret på Chateau Neuf stiftelsesmøte for en ny teatergruppe.
Året er 1976. Trygve Bratteli er statsminister, det finnes én tv-kanal og én radiokanal og Norge har akkurat funnet olje i Nordsjøen.
– Jeg foreslo at vi skulle kalle oss Ruseløkka/St.Hanshaugen kommunistiske gitargruppe. Det ble ikke vedtatt. Vi bestemte oss for å hete Tramteatret, betalte 100 kroner i kontingent og gikk hjem og la oss, forteller Arne Garvang, bedre kjent som Pelle Parafin.
I formålsparagrafen står det at de skal stå på de svake og undertryktes side, og at de skal nå ut til hele Norge. Det gjør de også.
Første revysuksess
Tramteatrets første helaftens revy, Deep Sea Thriller, skulle settes opp på Det Norske Studentersamfunds scene i Oslo i april 1977.
Fem dager før premieren på revyen om norsk oljepolitikk skjer den første ukontrollerte oljeutblåsingen på Bravo-plattformen i Nordsjøen.
Mens opprydningen pågår spiller Tramteatret for fulle hus i Oslo. "Brennaktuelt teater" lyder overskriften på anmeldelsen i Dagbladet.
De neste årene kommer Tramteatret med flere revyer, og i 1980 dukker Pelle Parafins Bøljeband opp på TV-skjermene for første gang i serien Serum Serum.
Plastposen som hadde fungert som teatergruppas bank og regnskap var ikke lengre tilstrekkelig.
– Det var ganske mange tusen kroner innom den plastposen. Hvis noen trengte penger til noe, stakk de hånda ned i posen og tok det de trengte, forteller Per Kjeve, også kjent som Audun Automat.
Dokumentar
I 1986 var det slutt. Da hadde Tramteatret produsert ti LP-plater/kassetter, seks musikkrevyer, fire TV-serier, 20 radioprogrammer og 200 konserter og turneer over hele landet.
25 år senere har NRKs journalist Line Alsaker laget radiodokumentaren "Tramteatrets siste sang".
– Dette er historien om hvordan de ble så berømte. Gruppa hadde en gjennomslagskraft som folk bare kan fantasere om i dag, sier Alsaker til NRK.no.
Hun har hørt igjennom utallige timer med opptak, snakket med alle bandmedlemmene og funnet mye gull som hun ikke ante fantes.
– Det er første gang de forteller om hvordan det var å være med i Tramteatret. Det blir en slags bakomfilm på radio, forteller journalisten.
Hør radiodokumentaren "Tramteatrets siste sang" på NRK P2 lørdag kl.10.03, reprise søndag kl.21.03.
Av Line Alsaker, teknisk regi Merete Antonsen. Konsulent Kari Hesthamar.