Svein Berge og Röyksopp pumpet ut sin like melodiøse som medrivende electronica. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.
Flere bilder fra Röyksopp konserten!
Det skjer nesten hvert år på Roskilde-festivalen, at noen artister blir plassert i telt som er så altfor små i forhold til deres publikumstekke.
Lørdag rammet det Röyksopp. For mens Metropol-teltet rommer rundt 5000 tilskuere, var det langt flere som ønsket å se dem. Til stor ergrelse for de som ikke kom inn, og bare på avstand kunne konstatere at Röyksopp leverte varene så det grein.
Melodiøs elektronikk
På sine plasser bak keyboards, trommer, synther, PCer og annet snadder, tronet Torbjørn Brundtland og Svein Berge og pumpet ut sin like melodiøse som medrivende electronica.
For en medvirkende årsak til deres suksess er at det flyter en sterk popåre gjennom den elektronisk bearbeidede musikken deres. De klarer å levere melodier som folk kan nynne på, samtidig som de kjører sin egen vokal gjennom vocodere og skaper en elektronisk groove skreddersydd for dansegulvet.
Bedre kommunikasjon
Tidligere har de live likevel virket noe fjerne og reserverte, og dermed skapt en avstand som har lagt en demper på hele showet.
Roskilde-konserten kan imidlertid tyde på at duoen nå har lagt disse problemene bak seg. Slik gjennombruddssingelen ”Eple”, hypnotiske ”Alpha Male” og den nye singelen ”Only This Moment” med sin kraftige groove (og gjestevokalist Dessie) omlag halvveis i settet illustrerte.
Dansende folkehav
Med duse lys og store doser røyk, skapte de i tillegg en atmosfære som bygget seg opp mot elektriske (eller rettere sagt elektroniske) høyder da ”Poor Leno” kom. Ikke helt uventet ble responsen total, med flere tusen som omvandlet gulvet til et sydende og bølgende dansende folkehav. Og som unisont jublet og klappet slik man sjelden opplever.
”What can we possibly do now” mottok gutta ydmykt responsen med, før de selv ga svaret med ”Nok e nok”. Det var det selvsagt ikke for publikum, verken etter ”Nok en nok” eller neste og siste låt ut, ”Istanbul Forever”.
Og der gjorde vel også duoen en av dagens svært få tabber. I stedet for å forlate publikum i ekstase, ga de dem den nokså anonyme og stillferdige ekstralåten ”Curves” til å chille ned og dempe stemningen med. Helt unødvendig.