«Hansel and Gretel: Witch Hunters» var den første Hollywoodfilmen til Tommy Wirkola. Der stod han for både manus og regi. Filmen ble en stor suksess og tjente inn rundt 1,8 milliarder kroner på verdensbasis.
I september i fjor ble det derimot klart at altaværingen ikke ønsket å lage oppfølgeren.
– Jeg gjorde Død Snø 1, så Hansel & Gretel 1, og så Død Snø 2, så nå vil jeg gjøre noe annet enn å bare lage oppfølgere, sa Wirkola til filmnettstedet Fangoria den gang.
Nå skriver Deadline at franske Bruno Aveillan kommer til å få sin spillefilmdebut med «Hansel and Gretel: Witch Hunters 2».
Aveillan er en fransk prisvinnende reklameregissør som har lagd reklamefilmer for kjente merkevarer som Cartier, Louis Vuitton, Swarovski, Audi, Nike, Coca-Cola og Samsung.
Ferdig manus
Wirkola ferdigstilte manuset til oppfølgeren i fjor, men det er ikke klart om hans bidrag vil bli værende, eller om skuespillerne Jeremy Renner og Gemma Arterton vil gjenta rollene sine som heksejegere.
KJENTE NAVN: Jeremy Renner og Gemma Arterton spilte rollene som Hansel og Gretel i den første filmen. Her snakker Wirkola med de to skuespillerne under innspillingen.
Foto: Photography by: David ApplebyAveillan har ikke regissert spillefilmer tidligere, så det er knyttet spenning rundt Paramounts regissørvalg.
Film- og tv-nettstedet Screenrant skriver på sine sider at den første filmen funket så bra som den gjorde på grunn av Wirkolas egne stil.
- Les også:
Det legges likevel vekt på Aveillans kontroll over det visuelle på film og hans kjennskap til spesialeffekter.
Du kan se flere av reklamefilmene til Aveillan på hans egne Vimeokonto. (ekstern lenke)
Tjente godt
«Hansel and Gretel: Witch Hunters» gjorde det spesielt sterkt utenfor USA og tjente inn til sammen rundt 226 millioner dollar, som tilsvarer omtrent 1,8 milliarder kroner. En firedobling av filmens budsjett.
Wirkola brukte også flere norske skuespillere i den første filmen, blant annet Ingrid Bolsø Berdal og Bjørn Sundquist.
- Les også:
Tommy Wirkola er aktuell med sin nye film «What Happened to Monday?», som trolig får premiere i 2016.
Se Aveillans reklamefilm for Swarovski under.