- Vi presser ikke prisene

Hovefestivalens bookingsjef Toffen Gunnufsen avviser at han er med på å presse opp prisene på artister til sommerens festivaler.

Toffen Gunnufsen
Foto: Håkon Mosvold Larsen

Jørgen Skauge blir Toffens etterfølger
Foto: Lars Helge Rasch / NRK

Les også: - En usunn pengespiral

Les også: - Festivalstøtten må endres

I forrige uke skrev Fedrelandsvennen at Quartfestivalen hevder Hovefestivalen dobler deres bud på enkelte artister. I dag avviser Toffen Gunnufsen disse påstandene.

- Samme nivå som i fjor

- De aller fleste budene vi har lagt inn er på samme nivå som i fjor. Men så har vi et par-tre navn vi vil betale rimelig godt for, som vi flyr inn spesielt fra USA enten fordi vi vil ha dem, eller fordi vi ser at de kan ha større verdi når sommeren kommer, sier Toffen Gunnufsen til Dagsavisen.

- Sørlendinger har en tendens til å gå rundt grauten, men her har vi tidlig flagget hva vi kan betale og sendt budene for lenge siden. Nå våkner enkelte andre, men de står fritt til å velge noen helt andre band.

Anthony Kiedis og Red Hot Chili Peppers
Foto: , MICHAL CIZEK

- På Quartfestivalen hadde jeg et bookingbudsjett på 12 millioner kroner i 2006. Vi har 11 millioner kroner på Hove i år, sier han videre.

Red Hot?

Hovefestivalen skal ønske seg Metallica og Red Hot Chili Peppers til sommerens festival. Men Toffen sier at dette er band som kan bli for dyre.

- Festivaler av vår størrelse har problemer med å få tak i band som Red Hot Chili Peppers og Metallica på grunn av kapasiteten og konkurransen fra stadionarrangører. Da øker også verdien på de bandene under, på det vi kan kalle White Stripes-nivået, fordi de fyller et annet marked. Budene på mellomstore og små band har økt over alt.

- Historieløs harselering

I forrige uke sa Hovefestivalens andre sjef, Svein Bjørge at prisen på norske artister har eksplodert det siste året, og at han ønsker at festivalstøtten skal endres . Samtidig kom det fram at Quartfestivalen de to siste årene har fått over 22 millioner i offentlig støtte, den gangen Toffen var bookingsjef der.

Til Dagsavisen sier han at dette er historieløs harselering.

– 10 millioner av dette er helt nye penger de har fått nå, for å møte konkurransen og å bygge ut idrettsplassen. Resten er penger som forsvant, forskotterte inntekter og sponsormidler som vi aldri så noe til, som ikke hadde noe med driften å gjøre. Det er en historieløs uvitenhet i denne harseleringen, mener Toffen Gunnufsen til Dagsavisen. 

Kulturstrøm

  • NRK vann pris for klimaprosjekt

    NRK.no vann European Digital Media Award for prosjektet Din klimaframtid, i kategorien «beste nyheitsnettstad eller mobilteneste».

    Prosjektet gir lesarene moglegheita til å sjå kva klimaendringar som kan bli gjeldande i deira kommune, basert på norsk og internasjonal forsking.

    – «Din klimaframtid» gir lesarane ei omgjengeleg, men likevel utruleg detaljert kjelde til å forstå potensielle effektar av klimaendringar, ikkje som eit breitt eller overveldande tema, men i sine eigne lokalsamfunn, står det i grunngjevinga.

    Dommarane meiner dette er eit «forbløffande journalistisk arbeid og eit historisk dokument for landet».

  • Tar kritikk for Utøya-artikkel

    Aftenposten tar selvkritikk for en artikkel om hendelsene på Utøya-fergen MS Thorbjørn publisert i januar 2012.

    Etter terrorangrepet 22. juli 2011 ble det fremmet spekulasjoner om fergens rolle, blant annet ved at AUF-leder Eskil Pedersen flyktet.

    I en kommentar fra nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen, erkjenner avisen at saken kunne ha blitt løst på en bedre måte.

    Aftenposten beklager bruken av lekkede avhør og mangelfull kommunikasjon med de overlevende som siteres i saken, deriblant Lars Fjærli Hjetland.

    «Vi beklager at artikkelen ble løst slik, og at det har vært en tilleggsbelastning for Hjetland og andre om bord,» skriver Strøm-Gundersen.

    Flere medier, deriblant Dagens Næringsliv, har beklaget saker de hadde på trykk i kjølvannet av terrorangrepene 22. juli 2011.