– Dette er et rent reklametyveri

To reklamebyråer har laget reklame for sushi. Det ene er norsk, det andre er japansk. – Det norske byrået har nok forsøkt seg på den edle kunst å stjele, sier Trond Blindheim.

Trond Blindheim

Trond Blindheim er sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo

Foto: Ina Strøm / NRK

Reklamefilmen «Den menneskelige sushi» har vakt begeistring, blant annet i Time Magazine på nett.

Norges Sjømatråd vil ha alle til å spise sjømat fra Norge. De bruker dansere til å overbevise deg, skriver Time. De oppfordrer sine lesere til å se reklamevideoen, som har over 400 000 visninger på Youtube. Den er laget av Try/Apt:

Vant bronse

I april 2010 lagde japanske Dentsu en reklamefilm om sushi for en kunde. Den ble vist første gang 1. mai samme år.

– Den vant en ACC (All Japan Radio and Television Commercial Confederation) 2010 Bronze Award, forteller pressetalsmann i Dentsu, Shusaku Kannan.

Trond Blindheim er tidligere reklamemann og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo:

De fleste reklamefolk ville vel si som meg: Jeg har mine tvil sa grisen da han så slakteren, her er det mer enn inspirasjon ute og går!

Trond Blindheim

Se den japanske videoen og døm selv

– Det er den samme ideen, bare at de har raffinert den. Den konkluderer med det samme, det er det som er ideen, ikke at de danser.

Det er fargene de har på seg, det er den posituren de inntar som gjør at det blir sushi til slutt, sier Trond Blindheim.

– Fikk ideen først

Konsulent i Try/Apt, Fred Kihle, benekter at det er snakk om tyveri.

Fred Kihle

Fred Kihle er konsulent hos Try/Apt

Foto: Cristian Pettersen

– Vi ble faktisk gjort oppmerksom på denne videoen av kunden, men det var lenge etter at ideen var utviklet og presentert, sier han.

Så dere fikk ideen før dere hadde sett den japanske videoen?

– Ja, lang tid i etterkant, da vi jobbet med uttrykksformen. Jeg tror at hvis du ser den japanske videoen, så handler den mer om to som «er ment for hverandre», også ender de i en «sushipositur».

I vår video er det jo danseuttrykket som er det morsomme og sjarmerende, også ender de i den posituren, sier Kihle.

Jeg tror at sånn som reklameverdenen er i dag, så ser man i nesten alle internasjonale konkurranser, at ideer har en viss likhet. Før var det vanskelig å oppdage, for da hadde vi ikke sosiale medier. Men i dag ser vi at det er veldig mange like bransjer, like type oppgaver, og da blir like ideer født ulike steder i verden.

Fred Kihle, konsulent Try/Apt

Tunfisk og laks

Japanerne ser noen likheter, men tar det ikke så tungt.

– Selv om begge bruker mennesker til å forme sushi, så kan vi ikke underslå at det er en mulighet for at to kreative reklamefolk kan komme opp med samme idé, uavhengig av hverandre, sier pressetalsmann Shusaku Kannan i Dentsu.

Han mener at den japanske er morsom, mens den norske er kunstnerisk.

Det er interessant å legge merke til at japanerne bruker tunfisk på toppen, mens nordmennene bruker laks. De er tilpasset sine egne markeder.

Shusaku Kannan i Dentsu

Trond Blindheim sier det på denne måten:

– Hvis man ikke har sett den japanske versjonen, så vil man ta av seg hatten for en så fantastisk god ide. Den er jo sjarmerende med dem som danser. En delikat sak, man får nesten lyst til å spise sushi når man ser den, ikke sant?

Kulturstrøm

  • «Friends» 25 år

    Tror ikke «Friends» hadde blitt akseptert i dag:

    - Nei, mener Friends-forsker. Nå er det 25 år siden første episode kom ut.
  • Facebook kvitter seg med apper

    Facebook har kvittet seg med tusenvis av apper som feilaktig kan ha misbrukt brukernes personopplysninger, opplyser nettsamfunnet fredag, skriver Washington Post. Facebook startet en prosess i vår, som tiltak etter episoden med Cambridge Analytica.