Hopp til innhold

To enaktere på Agder teater

Agder teater har lært opp fem av landsdelens forfattere til å skrive for scenen. Men dramatiker blir man ikke nødvendigvis i en håndvending.

Line Baugstø, Trond Arntzen, Mirjam Kristensen, Karl Ove Knausgård og Gaute Heivoll har gått ett års dramatikerskole ved Agder teater. De har forpliktet seg til å levere enaktere til teatere, og teateret skal sette dem opp. Nå har de to førstnevnte fått sine enaktere oppført – med varierende hell og regi.

Flate intriger

Line Baugstøs stykke «Fyr på peisen» er gitt ut på Oktober forlag og handler om en dame, hennes mann og hennes yngre søster som sammen drar på en hyttetur. Det viser seg at søsteren er gravid, og det utløser forskjellige følelser både i henne selv og de to andre. Baugstø har gode persontegninger, de tre karakterene er troverdige. Men det betyr ikke at det blir spennende dramatikk ut av denne hytteturen.
Det skyldes blant annet et manus som oppleves som flatt. Samtidig som lite skjer, det er så å si ingen handling i «Fyr på peisen», legges det ut for mange lag og tråder i forhold til innholdet. Det at den ene søsteren er gravid med et barn hun ikke ønsker og den andre søsteren forsøker å kjøpe barnet av henne, bør i seg selv generere nok tematikk til en enakter. Når i tillegg de to søstrenes oppvekst trekkes inn, den eldste søsterens mann kanskje vil skilles fordi han er forelsket i den yngre søsteren og så videre, blir det for mange løse tråder i stykket.

Lite lys og lite varme

I tillegg lider enakteren under stillestående regi og redselsfull scenografi. Scenen ligner mest av alt noe lite bemidlede teaterstudenter har snekret sammen, og gir ikke på noe vis et realistisk inntrykk av en hytte. Et lag med blå filleryer, en smijernsseng med store, moderne puter og et par gamle trekasser er alt som er på scenen – samt illusjonen av en peis. Og det er merkelig, all den tid stykket heter «Fyr på peisen»: Vi hører ingen peis, vi lukter ingen peis, det er ingen peis der. Bare en flakkende lyssetting som skal gjøre nytten. Når Agder teater bruker såpass mange midler som de gjør på denne satsingen, kunne de spandert en oppgradering rent scenografisk.
Skjønt det trengs kanskje ikke. For stykket er så stillestående at de tre skuespillerne Jannike Kruse, Lenge Bragli og Kyrre Haugen Sydness egentlig bare kunne stått rett opp og ned. Rett og slett fordi ingen ting skjer. Men det skal sies at Haugen Sydness er den som gjør det hele severdig.

Mann på do

Trond Arntzens enakter «En voksen mann» er noe helt annet. Regissør Gard B. Eidsvold har laget en fantastisk åpningsscene der fire skuespillere står og blåser opp hver sin fargerike ballong. Stykket skaper høye forventninger, og de innfris delvis gjennom et stykke som til tider er svært varierende. Enkelte dialoger er veldig godt skrevet, andre gjør at en faller av.
«En voksen mann» handler om en familiefar (Espen Reboli Bjerke) som har stengt seg inne på do når sønnens 6-årsdag skal feires. Der inne blir han, og hvorfor han er der, får vi vite etter en del om og men. Arntzen tematiserer mannsrollen og hva det vil si å være mann. Det er et interessant valg av tematikk, og noe vi sjelden ser i norsk teater, i hvert fall uttrykt på denne måten. I en barnebursdagssetting, som tradisjonelt er et område der kvinnen har kontrollen, krever hun mer av mannen – og han sliter på sin side med å definere sin mannlige identitet. Så han setter seg på do.

Bare ballonger

I motsetning til «Fyr på peisen» er dette spennende regi. Gard B. Eidsvold har utfordret Arntzens tekst og gitt den en minimalistisk og stilistisk scenisk drakt. Det fungerer. En sort scene med en opphøyd del der toalettet er plassert, er hele settingen. Så å si eneste rekvisitt er ballonger, og «En voksen mann »er en oppvisning i god rekvisittbruk. Stykket blir noe ullent av alle tekstens omveier og blir kan hende mer konkret enn nødvendig på slutten, men det vi har sett er til tider både spennende og morsomt.

Veien videre

Initiativet fra Agder teater er interessant, prisverdig og viktig. Teatersjef Ingrid Forthun ønsker å trekke nye krefter til teateret, og Sørlandet har mange sterke forfatternavn. Så dette kan fort bli en vinn-vinn-situasjon, selv om de to premierene som har vært, vitner om at det fremdeles kan være et stykke vei å gå. Samtidig er det all grunn til å glede seg til Mirjam Kristensen, Gaute Heivoll og Karl Ove Knausgård får sine enaktere oppført. Selv om det var en del som manglet for å sette denne kvelden i teateret på en topp-ti-liste, får vi håpe de to debutantene ikke gir seg, men fortsetter å utforske dramatikken. Mon tro hva som dukker opp neste gang?

Agder teater

Line Baugstø
«Fyr på peisen»

Regi: Anne-Karen Hytten
Scenografi: Milja Salovaara
Medvirkende: Jannike Kruse, Lene Bragli og Kyrre Haugen Sydness

Trond Arntzen
«En voksen mann»

Regi: Gard B. Eidsvold
Scenografi: Milja Salovaara
Medvirkende: Espen Reboli Bjerke, Marte Germaine Christensen, Lisa Loven Kongsli og Randolf Walderhaug

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)