Hopp til innhold

– Artister tjener lite fordi de strømmes lite

Norske og nordiske artister klager over inntjeningen på strømmetjenester som Spotify og Wimp. Inntjeningen er dårlig fordi norske artister spilles lite, mener plateselskapenes interesseorganisasjon.

Streaming

Flere skandinaviske artister har vært kritiske til den lave inntjeningen strømmetjenesten gir dem, og bransjeorganisasjonene har flere ganger protestert.

Foto: Scanpix / Montasje

Spotify har klart å bli verdensledende på musikkstrømming siden Daniel Ek og Martin Lorentzon lanserte tjenesten i Stockholm i 2006.

Spotify-gründer Daniel Ek er nå blant musikkbransjens aller rikeste, og ligger i toppen i kåringen The Sunday Times Music millionaires. Der kniver han om plasseringene med rikinger som David og Victoria Beckham og Sir Mick Jagger.

Beck skeptisk til Spotify

Daniel Ek spotify-gründer

Spotify-gründer Daniel Ek har fått massiv kritikk for at musikktjenesten utbetaler en for liten sum til artistene.

Men selv om selskapet har en høy verdi, er det dårligere med inntjeningen. Spotify har ifølge Aftonbladet tapt flere hundre millioner kroner de siste årene, og i musikkbransjen murrer flere over at artistene tjener lite penger.

I sommer trakk Radiohead-vokalist Thom Yorke Radiohead og stjerneprodusent Nigel Godrich sin musikk fra tjenesten i protest.

Forrige uke gikk musikeren Bek David Campbell, bedre kjent som Beck, i strupen på Spotify.

– Modellen fungerer ikke. Og kvaliteten suger, sier Beck til den argentinske publikasjonen Pagina 12.

Multiinstrumentalisten mener at strømmetjenester er et nødvendig onde i musikkbransjen, men at utbetalingene er altfor lave.

– Streaming er uunngåelig, det kommer uansett om man liker det eller ikke. Spørsmålet er hvor lenge jeg klarer å holde det gående. Spotify betaler meg ikke godt nok til å betale musikerne jeg bruker, ei heller de som produserer og de som mastrer, sier han.

Ny arbeidsgruppe

Flere skandinaviske artister har vært kritiske til den lave inntjeningen strømningstjenesten gir dem, og bransjeorganisasjonene har flere ganger protestert.

Musikernes fellesorganisasjon har nå satt ned en arbeidsgruppe som skal se på nye inntjeningsmuligheter i de nye strømningstjenestene.

– Tall fra Spotify viser at artisten kun er sikret 0,024 kr per streamet låt. Så det er noe helt riv ruskende galt i hvordan pengene fordeles. Vi jobber nå med forskjellige modeller for hvordan man kan få en mer rettferdig fordeling av inntektene fra tjenester som Spotify, sier Erica Berthelsen informasjonsansvarlig i Musikernes fellesorganisasjon til NRK.no.

Flere internasjonale initiativ

Første møte i den nye arbeidsgruppen ble holdt 7. november. Frem til 1. juni neste år skal medlemmene finne konkrete tiltak som kan bedre inntektene for norske utøvere i de nye tjenestene.

Med i gruppen er forsker Daniel Nordgård (Agderforsking), advokat Lars Christian Fjeldstad, Larry Bringsfjord (FONO) og artistene Susanna Wallumrød og Hilde Hefte.

Daniel Nordgård, leder av gruppen og stipendiat ved fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder, ledet Nordgård-utvalget som i august i år la frem en rapport om digitale utfordringer i musikkbransjen. Han forteller at arbeidsgruppen samarbeider med andre internasjonale forskningsmiljøer om det nye arbeidet.

– Vi deler erfaringer og tall med flere lignende initiativ som ser på strømmeformatet og artisters økonomi. Jeg tviler på at det finnes en «quick fix», og det er en rekke ting som må gjøres for å bedre rammevilkårene for artister, sier han til NRK.no.

Samarbeider med plateselskapene, ikke artistene

Også norske GramArt er skeptiske til inntjeningsmuligheten tjenester som Spotify gir musikerne.

– Det er betenkelig at artistene får en så liten andel, sier Christian Wadahl Uhlen konstituert daglig leder ved GramArt.

Uhlen er spesielt skeptisk til at plateselskapene har eierinteresser i den svenske strømningstjenesten.

– Både Daniel Ek og andre aksjeeiere, herunder plateselskapene, kan tjene på å sette prisen på Spotify-abonnement lavt fordi aksjeverdien av Spotify øker proporsjonalt med en stor brukermasse. Men dette er verdier som ikke ser ut til å tilfalle artistene, sier han.

Samtidig er ikke alle artister på linje med Beck og Thom Yorke i denne saken. Den britiske musikeren Billy Bragg oppfordrer musikerne til heller å henvende seg til sine plateselskaper dersom de er misfornøyd med inntjeningen.

– Jeg har lenge følt at de musikerne som prater ned Spotify er like lite til hjelp for bransjen som dem som kjørte kampanjer mot Sony Walkman på 1980-tallet, skriver han på sin Facebook-vegg.

– Skivebom

Sofie Grant, PR-ansvarlig i Spotify Nord-Europa, mener kritikken om at Spotify ikke betaler artistene nok, er skivebom.

– Spotify jobber langsiktig for å tilby den beste tjenesten til musikkfans og for å skape et så bra miljø som mulig for artister, slik at de blir kompensert. Vi betaler 70 prosent av våre inntekter til plateselskaper, som i sin tur betaler artister. I Norge står vi for over halvparten av bransjens inntekter. Men vi har ikke innsyn i avtalene mellom artister og plateselskaper, skriver Grant, og legger til at de har betalt én milliard dollar til rettighetsinnehavere.

Når det gjelder lydkvalitet viser Grant til at de tilbyr streamingkvalitet på 320 kbps til deres premiumkunder.

Styreleder i FONO, Larry Bringsjord, mener det blir feil å kritisere plateselskapene for artistenes lave inntjening ved Spotify-strømming.

– Hovedproblemet er at norske artister streames så lite at markedsandelen, slik det i dag beregnes, er et sted rundt 15 prosent, mens 85 prosent går til internasjonale artister. Det blir lite penger til både norske artister og norske plateselskaper da kundene til streaming i Norge jo ikke streamer norske artister i særlig grad, det er hovedproblemet akkurat nå.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.