Ferske tall fra bransjeorganisasjonen IFPI viser at enda noen nagler er boret inn i kista til CD-platen. Bare på ett år har antallet solgte CD-er i Norge stupt med 60 prosent.
Inntektene til norsk musikkbransje står likevel på stedet hvil. Årsaken er at strømmingstjenester som Spotify, Wimp og Beat vokser seg sterkere. I første halvår kom 77 prosent av musikkomsetningen i Norge fra strømming.
- Les også:
- Les også:
100 millioner strømminger
En av artistene som har tjent seg fete på at strømming tar over, er den norske duoen Broiler. Kompisene Mikkel Christiansen og Simen Auke har laget låter som er strømmet 100 millioner ganger bare i Spotify, og er blant de artistene som tjener aller best her til lands.
Bare låten «Vannski» er avspilt nærmere 17 millioner ganger.
– Eksplosiv partymusikk fungerer i hvert fall for oss. Vi har vært heldige og hatt mange hits. Det som gjør at man blir populær i dag er singler, sier Simen Auke i Broiler til NRK.
Han sier at Spotify gir dem en veldig rask respons på om folk liker det de har laget eller ikke.
– Når folk liker låten, streamer de den om og om igjen, og legger den til i spillelisten sin, sier Auke, som anslår at de har tjent cirka én million kroner per 10 millioner avspilte strømminger.
Hitbasert
Direktør Marthe Thorsby i IFPI er fornøyd med at platebransjen tjener bra med penger, selv om CD-en nå synger på siste verset. Men hun sier at inntektsfordelingen til artistene nå er i endring.
– De siste årene har det vært en jevn oppgang, og mer penger tilfaller plateselskapene og artistene. Men fordelingen av penger er annerledes. Årsaken er at markedet nå blir veldig hitbasert, og de som lager musikk som mange vil høre på flere ganger, tjener mest penger. Totalt sett er markedet bra for norsk musikkbransje, selv om mange artister ikke tjener godt nok. Men sånn har det i grunn alltid vært, sier hun.
Hun sier at strømming vil ta en større og større andel av bransjens inntekter – samtidig som nedlastning og CD-kjøp vil fortsette å avta.
- Les også:
- Les også:
Kan være kreative
Musikkprodusent i NRK P3, Tete Lidbom, sier at enkelte artister i dag dropper å lage album og satser kun på hits, og henviser blant annet til hva Sirkus Eliassen har gjort.
– Artister i dag kan bruke tid og ressurser på bare å lage enkeltlåter og håpe å få hits. Men samtidig kan etablerte artister som er vant til å selge CD-er og tjene penger på konserter bruke strømmingstjenestene på en måte som gir dem mer inntekter. De kan gå inn i strømmingtallene og finne ut hvor i landet de er mest populære og når på året de blir mest lyttet på, og skreddersy hvordan de legger opp konsertene sine etter dette, sier han.
- Les også:
Internasjonalt
Marte Thorsby minner om at den digitale musikkdistribusjonen gjør bransjen mer global, noe som lettere baner vei for å få internasjonal oppmerksomhet.
Hun viser til duoen Nico & Vinz,
– Det er utrolig gøy å se norske artister som slår til internasjonalt, men det er også gøy å se etterspørselen her hjemme. På VG-lista singel forrige uke ser vi at seks av de mest solgte låtene er fra norske artister (Admiral P, Adelén, Broiler, Katastrofe, Gabrielle og Donkeyboy). Plateselskapene i Norge har aldri før brukt mer penger, tid og krefter på å investere i nye artister og vi ser lyst på fremtiden, sier hun.