Hopp til innhold

Tingretten vil la PST se Rolfsen-opptakene

Tingretten har bestemt at PST får beholde opptakene som skal vise en terrorsiktet 18-åring på vei til Syria, men Ulrik Imtiaz Rolfsens advokat varsler at de kommer til å anke.

Ulrik Imtiaz Rolfsen

PST VANT I TINGRETTEN: PST får beholde opptakene de konfiskerte under en razzia hos filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen for to uker siden.

Foto: Tone Staude / NRK

Det bekrefter advokat Kim Gerdts til NRK.

– Vi mener kjennelsen er uriktig juridisk og kommer derfor til å anke, sier Gerdts.

Forsvarsadvokat Kim Erling Gerdts

VARSLER ANKE: Ulrik Imtiaz Rolfsens advokat Kim Gerdts.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Anken vil føre til at PST foreløpig ikke får sett det, sier advokaten.

18-åringen ble pågrepet på en flyplass i Sverige tidligere denne måneden. Rolfsens kamerateama skal ha fulgt mannen på vei til flyplassen, men filmskaperen var ikke selv til stede.

Mener kildevernet ikke er gjeldende

Hensynet til etterforskningen vektlegges i tingrettens kjennelse.

«Det beslaglagte materialet, som inneholder blant annet et intervju med NN (18-åringen, journ.anm.), antas å ha betydning som bevis i saken. Videre vises det til at det beslaglagte materialet antas å ha betydning som bevis i etterforskning mot andre som er mistenkt for å rekruttere medlemmer til terrororganisasjon,», skriver tingretten i kjennelsen.

Rolfsens advokat har anført at opptakene kan bidra til å avdekke kilder som til nå har vært ukjente, og at Rolfsen derfor har rett til å verne kildene sine.

Tingretten skriver at Rolfsen har rett på dette vernet, men at dette ikke er gjeldende fordi de andre personene som er på opptaket også er kjent ut fra sakens dokumenter.

PST får derfor opprettholde beslaget av videomaterialet.

– Mitt arbeid blir alvorlig hindret

I likhet med sin advokat er Ulrik Imtiaz Rolfsen uenig i tingrettens konklusjon, fordi han mener politiet i denne saken har begrenset hans evne til å opplyse samfunnet om islamistmiljøet i Norge.

– Pressen skal ikke gå i veien for politiet, men pressen har en annen oppgave enn politiet nemlig å avdekke viktige saker i samfunnet, sier Rolfsen.

Ulrik Imtiaz Rolfsen frykter denne kjennelsen kan få alvorlige konsekvenser, både for han og andre journalister.

– Mitt arbeid blir alvorlig hindret fordi jeg ikke lenger vil ha tillit i disse grupperingene. Jeg mener det jeg lager er viktig for samfunnet og kan gi innsikt i et lukket miljø. Jeg frykter at dette strekker grensene for hva politiet kan gjøre i slike saker.

Dilemma

Under en pressekonferanse fredag ettermiddag understreker PST-sjef Benedicte Bjørnland at det er svært sjelden at PST ser tilfeller hvor de finner det nødvendig å ransake filmskapere eller journalister.

– Jeg ser at saken er et dilemma. Men skal være varsomme med å bruke tvangsmidler som kan være dempende for journalistisk arbeide, og det skal kun gjøres når det kun er strengt nødvendig. Men sakens oppklaring var viktigere enn en dokumentarfilmskapers virke, sier hun.

Hevder han skulle drive humanitært arbeid

18-åringen nekter straffskyld og begjærte seg løslatt under fengslingsmøtet 10. juni. Han hevder han var på vei til Syria for å drive med humanitært arbeid, men PST mener han ville slutte seg til terrorgruppen IS.

Opptakene ble beslaglagt under en aksjon hos filmskaperen 9. juni. Rolfsen sier opptakene viser 18-åringen og islamisten Ubaydullah Hussain på vei til Göteborg.

Kulturstrøm

  • Formkraft i to generasjoner

    – Det er virkelig to markante kunstnere vi snakker om: To kvinner som hver især ruver i nyere norsk kunsthistorie, og som gjennom vidt forskjellige medier har utviklet sine egenartede og individualiserte formspråk, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Bølger og måne» med Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum.

    Bilde fra utstillingen «Bølger og måne» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum
    Terningkast 6 Kunst

    «Her skjer det virkelig ting i utstillingsrommet»

    ANMELDELSE: «Bølger og måner» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen