Konkurransen på lista over Norges største nettsteder er hard, og det er stor prestisje forbundet med å beholde sin plassering eller avansere på topplisten. VG Nett beholder sin solide førsteplass, mens NRK.no har avansert kraftig de siste par årene (se liste på bunnen av sida).
Tid og markedsandeler
Per i dag rangeres resultatlisten ut i fra antall unike daglige brukere. Det betyr hvor mange nettlesere på ulike datamaskiner som hver dag besøker hvert av nettstedene. Dette telles opp og havner i TNS Gallup sin offisielle nettstatistikk.
Hvor mye tid som nettbrukerne legger igjen på hvert enkelt nettsted, registreres ikke i dag. Men fra nyttår av skal også dette dokumenteres når en ny målemetode tas i bruk.
- Antall klikk hvert enkelt nettsted får blir mindre viktig. Nå er det timer og minutter, samt markedsandeler av all nettrafikken som nettstedene skal måles på, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.
Et representativt, landsdekkende utvalg personer vil få installert en innretning på datamaskinen sin. Hvilke nettsteder hver nettbruker besøker, vil registreres, og dette materialet skal danne en troverdig oversikt over nordmenns nettbruk.
På den måten får man et representativt bilde av hvor lang tid nettbrukerne bruker på hvert enkelt nettsted, i stedet for å bare måle hvilke sider de er på.
- Mer penger til nettet
Fordelene er flere ved å se hvor lang tid hver enkelt bruker på de ulike nettstedene. På denne måten kan man måle markedsandeler på nettet på samme måte som tv- og radiokanaler måles i forhold til hverandre.
Man vil få vite mer om nettvanene til nordmenn ut i fra parametre som kjønn, alder og inntekt. Spesielt for mediebyråene som kjøper reklameplass på nettsidene er dette informasjon som blir gull verdt.
- Dette nye måleverktøyet har vi ventet på lenge. Fra nå av vil vi i mediebyråene få mer dokumentasjon rundt hvem brukeren er. Med et bedre analyseverktøy blir det lettere å plassere reklamekroner på nettet, og det vil føre til mer annonseinntekter for nettstedene, sier mediedirektør Jarle Thalberg i Carat.
I tillegg til demografiske data kan mediebyråene også kunne få tilgang til såkalt psykografisk data – som handler om folks holdninger og interesser.
Tror ikke nettavisene endres
Men Kristian Tolonen tror ikke den nye målemetoden kommer til å påvirke nettredaksjonene i nevneverdig grad.
- Men det kommer til å gi mer oppmerksomhet rundt styrkeforholdene mellom nettstedene. Etter at dagens tv- og radiomålinger ble innført, oppsto det stor oppmerksomhet rundt styrkeforholdene mellom aktørene. Og dette kan bidra til at annonsørene vil bruke enda mer penger på nettet. Det skjer noe med bevisstheten når man kan måle nettrafikk i antall mennesker, ikke antall nettlesere, sier han.
- Men vil ikke nettredaksjonene kanskje satse på lengre artikler hvis det blir viktigere å telle tid enn klikk?
- Det vil være svært forskjellig siden nettet er så heterogent. I noen sammenhenger vil det være viktig med lengre saker, og i andre vil dette med klikk være viktig.
Nyhetsredaktør i NRK.no Morten Stensland synes den nye målemetoden er interessant, men at den ikke vil påvirke hvordan NRK redigerer nyhetene på nettet.
- Jeg tror de som vil gjøre det best på den nye statistikken er de samme nettstedene som har flest sidevisninger i dag, så jeg er usikker på hvor viktig den nye målemetoden blir. Dessuten trenger det ikke være en ambisjon i seg selv å beholde på leseren lengst mulig. Det er ikke sikkert nettbrukerne selv er interessert i det, sier han.
(Forklaringer til forkortelsene i statistikken: UV = unike brukere, US = brukersesjoner, PI= sidevisninger)
Norges største nettsteder i uke 8
(Kilde: TNS Gallup)