Vi er på et kråkeslott. Kråkene er eneste beboere. Det er visst en god stund siden det var mennesker her. Men nå kommer en hel familie som har brutt opp fra byens jag for å søke landlig ro. Jomenn…
Skummelt kråkeslott
De skal dyrke solsikker, men først skal de lære å være bønder. Det vil si, aller først skal de vaske ut av huset som er så nedstøvet og ubeboelig som kun kråkeslott i film kan se ut.
Det er skummelt for de som er til stede. Datteren ser ganske raskt at de ikke er alene. Men hun er alene om å se åndene eller hva det er, og foreldrene bekymrer seg mer for datteren enn de angivelige gjestene.
Voldsorgie
Vi som oberserverer utenfra synes ikke det er like nifst. Men det er ubehaglig voldelig. Filmen utvikler seg til voldsorgie. Den blir stygg. Volden svekker filmen som gyser, og det paranormale fortrenges.
Filmen henvender seg til unge mennesker som liker slikt, både gutter og jenter. Jenter er blitt omtrent likestilt på det området.
Dessuten har regissør-brødrene Danny og Oxide Pang, lagt inn en ung kjærlighetshistorie. Den er søt og normal. Den er det eneste som minner om idyll på landet.
Visualisert jævelskap
Det meste er hinsides bakkekontakt, eller himmelkontakt for den saks skyld. Handlingsforløpet er for naivt til å fenge. Men det er godt formulert, slik det en gang er. Spillet er godt i flere roller, i andre ikke. Kråkene er gode. Det visuelle uttrykket er godt. Lyden er vel kulissepreget, synes jeg.
Brødrene Pang som har regissert, er eneggede tvillinger. De er Hong-Kong kinesere som i likhet med mange andre derfra arbeider mer og mer i Hollywood-regi. Flere av Hong-Kong-regissørene er flinke til å visualisere djevelskap.