Hopp til innhold

Vakkert forfall fra The Cure

På sitt nye album ”4:13 Dream” viser The Cure at de fremdeles noe å bidra med. Men storhetstida er over for lengst.

Robert Smith, The Cure
Foto: ALBERTO PIZZOLI / AFP

The Cure har vært de fremste leverandørene av tenåringsangst siden 1980-tallet. Deres klassiske periode varte gjennom hele 1980-tallet, da sju-åtte betydelige album og en haug med singler sendte dem fra britisk undergrunn til internasjonal mainstreamsuksess. Dette er fortjent kanonisert rock i dag.

The Cure er et produkt av sin tid, og det er litt mye å forvente at de skal leve opp til det beste i katalogen sin nå. Og det gjør de heller ikke med sin nye plate. Men bandsjef Robert Smith hoster likevel opp en samling ekte desperasjon og vakker melankoli som fungerer brukbart også i 2008.

Romantisk dommedagspoesi

Det siste virkelig store albumet fra The Cure var ”Disintegration” fra 1989. ”4:13 Dream” har fire-fem henførende spor som gir følelsen av at tiden har stått stille siden.

Sanger, gitarist og låtskriver Robert Smith er The Cure, på alle måter. Visuelt er Smith fremdeles et ikon for unge rockere med hang til svartsyn, med sine svarte klær, den svarte hårsåta og knallrød lebestift smurt rundt munnen. Den nesten maniske og hvinende gutteaktige stemmen fremfører romantisk dommedagspoesi med stor kraft som forfører igjen.

Svak produksjon

Tekstene og mange av melodiene på ”4:13 Dream” er av god The Cure-kvalitet. Men mot slutten finnes det fyllstoff vi hadde klart oss godt uten. Visstnok var trettitre låter spilt inn. Tretten ble med til slutt, og det er noen for mange. I tillegg blir det trekk for en ganske grøtete produksjon som effektivt sørger for at albumet ikke er i nærheten av noe klassikeremne.

Hard og kantete rockeproduksjon med stampende trommer høyt i miksen er nok valgt for å tilføre energi. Men det som skjer er at deler av platen i stedet låter som et ulekkert og skramlete The Cure i øvingslokalet, rustent som etter en lang pause.

The Cure skal ha en dekadent og forfallen eim av høstlig råte over seg. Men de må holde liv i sin sofistikerte eleganse på en bedre måte om vi fortsatt skal gidde å høre på dem.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.