NRK Meny
Normal

The Beatles får mer igjen for hver låt i iTunes enn andre artister

The Beatles kom seint inn i iTunes fordi de forhandlet om en spesiell avtale som gir bandet direkte betaling.

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

The Beatles i Apples iTunes

I november ble The Beatles endelig tilgjengelig i Apples musikkbutikk iTunes.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp
The Beatles Abbey road

«Abbey Road» har vært det mest populære av Beatles-albumene i iTunes.

Foto: plateomslag
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I november 2010 var det mange som kunne glede seg over at katalogen med alle platene til The Beatles endelig ble tilgjengelig for lovlig, betalt nedlasting på iTunes. Det tok svært lang tid før partene; The Beatles, plateselskapene EMI og Sony ATV og Apple Corps klarte å få i havn avtalen.

Særavtale

Nå vet vi antagelig grunnen til hvorfor det tok så lang tid. Det viser seg nemlig at The Beatles trolig har brukt tid på å forhandle fram en særavtale, som gir dem mer igjen for hver kjøpte låt, enn andre artister.

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer om en grensesprengende avtale der det kan virke som plateselskapet EMI er blitt spilt ut på sidelinjen i forhold til de digitale rettighetene til Beatles-musikken.

Den vanligste modellen artister forholder seg til er bygget på at et plateselskap samler inn inntektene fra platesalget og fordeler dette på de forskjellige rettighetshaverne.

Tredelte rettigheter

Rettighetene til en plate er vanligvis tredelt; opphavsrettighetene – den som skriver tekstene og komponerer musikken, utøverrettighetene – til de som fremfører musikken og tilvirkerrettighetene – til de som har finansiert innspillingen.

I tillegg er det en pågående debatt om den digitale framstillingen av en låt utløser andre rettigheter enn en fysisk framstilling – for eksempel på en cd-plate.

Advokatfullmektig Christian Wadahl Uhlen, som er juridisk rådgiver i Gramart (artistenes interesseorganisasjon i Norge), mener Beatles har vært smarte og tidlig ute.

- Var tidlig ute

- Sånn jeg forstår dette får Beatles pengene direkte og ikke via EMI. Det er vanskelig å svare generelt på hvorfor det er sånn. Men trolig har Beatles vært tidlig ute med å lage et eget selskap for å håndtere rettigheter. Noe man har sett bre om seg senere, forteller Wadahl Uhlen.

Han mener det er sånn at rettighetene til The Beatles sin musikk er delt mellom EMI og Sony ATV. Sony ATV har opphavsrettighetene, mens EMI administrerer utøver- og tilvirkerrettighetene.

Les også:

- Beatles får både tilvirker- og utøverrettigheter, mens opphavsrettspengene går til Sony ATV, kan det virke som, sier advokaten som forteller at dette er en retning man beveger seg i ellers i bransjen også.

- Står friere

- Det er nok en retning man går i. I dag har man teknikken som gjør det mye billigere å lage en innspilling, så man står mye friere til hvordan man vil få den distribuert.

- Det har vært en økning i lisensavtaler, der artisten sjøl eier masteren (originalopptaket), kontra artistavtaler der selskapet eier de rettighetene. Mens andre igjen kun har rene distribusjonsavtaler, sier han.

Kulturstrøm

  • FILMANMELDELSE: Isle of Dogs (5)

    «Isle of Dogs er muligens litt mørkere og mer melankolsk enn de fleste andre Wes Anderson-filmer, og den er full av undertekst om maktmisbruk og diskriminering.» Les hele anmeldelsen her.

    "Isle of Dogs"
    Foto: Twentieth Century Fox
  • Omstridt østerriker tilbake i Norge

    Den omdiskuterte Ibsenprisvinneren Peter Handke er tilbake på Nationaltheatret med sitt nye stykke «Kunsten å spørre eller Reisen til det sonore landet ». Handke ble møtt med demonstrasjoner utenfor teatret da han kom for å motta Ibsenprisen i 2014.

    Den østerrikske forfatteren og dramatikeren ble beskyldt for å bagatellisere serbiske krigsforbrytelser, og fordi han talte i begravelsen til tidligere president og folkemordtiltalte Slobodan Milosevic. (NTB)

    Handke møtt av demonstranter.
    Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
  • Årets vinnere av Gullrutens fagpris

    Gullrutens fagpris for beste manus og lyddesign gikk til Dramaserien «Heimebane», og «Grenseland» fikk prisen for beste foto og regi. Prisene ble delt ut på Chateau Neuf i Oslo i går kveld. Se Rushprints fulle oversikt over vinnerne her:

    Laster Twitter-innhold