Hopp til innhold

The Beatles får mer igjen for hver låt i iTunes enn andre artister

The Beatles kom seint inn i iTunes fordi de forhandlet om en spesiell avtale som gir bandet direkte betaling.

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA

The Beatles-poster i en Apple-butikk i Santa Monica, USA.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

The Beatles i Apples iTunes

I november ble The Beatles endelig tilgjengelig i Apples musikkbutikk iTunes.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp
The Beatles Abbey road

«Abbey Road» har vært det mest populære av Beatles-albumene i iTunes.

Foto: plateomslag
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I november 2010 var det mange som kunne glede seg over at katalogen med alle platene til The Beatles endelig ble tilgjengelig for lovlig, betalt nedlasting på iTunes. Det tok svært lang tid før partene; The Beatles, plateselskapene EMI og Sony ATV og Apple Corps klarte å få i havn avtalen.

Særavtale

Nå vet vi antagelig grunnen til hvorfor det tok så lang tid. Det viser seg nemlig at The Beatles trolig har brukt tid på å forhandle fram en særavtale, som gir dem mer igjen for hver kjøpte låt, enn andre artister.

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer om en grensesprengende avtale der det kan virke som plateselskapet EMI er blitt spilt ut på sidelinjen i forhold til de digitale rettighetene til Beatles-musikken.

Den vanligste modellen artister forholder seg til er bygget på at et plateselskap samler inn inntektene fra platesalget og fordeler dette på de forskjellige rettighetshaverne.

Tredelte rettigheter

Rettighetene til en plate er vanligvis tredelt; opphavsrettighetene – den som skriver tekstene og komponerer musikken, utøverrettighetene – til de som fremfører musikken og tilvirkerrettighetene – til de som har finansiert innspillingen.

I tillegg er det en pågående debatt om den digitale framstillingen av en låt utløser andre rettigheter enn en fysisk framstilling – for eksempel på en cd-plate.

Advokatfullmektig Christian Wadahl Uhlen, som er juridisk rådgiver i Gramart (artistenes interesseorganisasjon i Norge), mener Beatles har vært smarte og tidlig ute.

- Var tidlig ute

- Sånn jeg forstår dette får Beatles pengene direkte og ikke via EMI. Det er vanskelig å svare generelt på hvorfor det er sånn. Men trolig har Beatles vært tidlig ute med å lage et eget selskap for å håndtere rettigheter. Noe man har sett bre om seg senere, forteller Wadahl Uhlen.

Han mener det er sånn at rettighetene til The Beatles sin musikk er delt mellom EMI og Sony ATV. Sony ATV har opphavsrettighetene, mens EMI administrerer utøver- og tilvirkerrettighetene.

Les også:

- Beatles får både tilvirker- og utøverrettigheter, mens opphavsrettspengene går til Sony ATV, kan det virke som, sier advokaten som forteller at dette er en retning man beveger seg i ellers i bransjen også.

- Står friere

- Det er nok en retning man går i. I dag har man teknikken som gjør det mye billigere å lage en innspilling, så man står mye friere til hvordan man vil få den distribuert.

- Det har vært en økning i lisensavtaler, der artisten sjøl eier masteren (originalopptaket), kontra artistavtaler der selskapet eier de rettighetene. Mens andre igjen kun har rene distribusjonsavtaler, sier han.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)