Det handler nemlig om kjærlighet av det altoppslukende slaget når Oslo Nye Centralteatret torsdag har norgespremiere på et moderne svensk teaterstykke.
Ester Nilsson, poet, essayist og et fornuftig menneske møter den langt eldre kunstneren Hugo Rask og blir helt forgapt i ham.
– Jeg synes Ester er så utrolig modig. Jeg tror jeg aldri hadde turt å bli så hekta på noen, turt å vise meg så sårbar som Ester gjør, sier Ingvild Holthe Bygdnes, en av våre mest lovende unge skuespillere. Hun har spilt en rekke roller på norske teatre de siste årene, men er nok mest kjent for det store publikum for sin rolle som politietterforsker Hedda Hersoug i NRK-serien «Monster».
Når hun nå står på scenen på Centralteatret, er det i et tett lite stykke basert på Lena Andersson bok «Rettsstridig forføyning» med undertittelen «En roman om kjærlighet». Boka fikk den prestisjetunge Augustprisen i 2013, og er blitt spilt med stor suksess på Maximteatern i Stockholm. Der hadde Krister Henriksson, best kjent fra rollen som Kurt Wallander, rollen som Hugo Rask.
– Kort, effektivt og morsomt, er hans forklaring på hvorfor stykket har blitt så populært i vårt naboland.
Som et filmmanus
På Centralteatret er det Anders Morland som har rollen som Hugo Rask, mens regien er ved multitalentet Alan Lucien Øyen.
– Dette er som et filmmanus med korte scener der handlingen flyr framover. Det er nesten som et monologteater for fire skuespillere, sier Øyen.
«En enestående og humoristisk fortelling om forelskelsens systematiske selvbedrag», skriver teatret på sin nettside.
Ingvild Holthe Bygdnes sier at hun ble litt irritert på Ester første gang hun leste boka.
– Det er vanskelig å like noen når en bare har lyst til å klappe til henne og si at den hun er forelsket i, ikke er så interessert. Men så ligger jo hele tiden det lille håpet der da, om at dette kan gå. Og nå liker jeg Ester mer og mer. Hun er så modig, tør å spørre Hugo gang på gang hva han føler. Jeg blir inspirert av henne, skulle ønske jeg hadde turt å være litt mer sånn som henne, sier Bygdnes.
Hun mener alle kan kjenne seg igjen i stykket på en eller annen måte.
– Det er mye å kjenne seg igjen i – om det er i Ester, Hugo eller det stakkars venninnekoret som må prøve å løfte opp dette mennesket gang på gang.
Venninnekor
Foruten Ingvild Bygdnes og Anders Mordal, står Anne Guri Tvedt og Henriette Faye-Schjøll på scenen som Esters to venninner.
– De er et venninnekor, hennes publikum, samtalepartnere og fortrolige som hun gråter og ler sammen med. De er også en del av Ester og forteller hva hun tenker og hva som skal skje, sier Alan Lucien Øyen.
«Spillestilen er frontal, åpen og leken. Alle fire kan tillate seg å henvende seg til publikum», står det i anvisningene i manuset.
I scenen NTB fikk se på prøvene, er det venninnekoret som på sitt sarkastiske sett står for komikken. For dette er morsomt, forsikrer både skuespiller og regissør.
– Det er veldig mye komikk i dette. Ester er et høyst oppegående menneske. Men det skumle med forelskelse er jo at en står i fare for å miste seg selv totalt og ender med å gjøre ting en ikke ville ha gjort dersom en hadde hatt mer gangsyn. Ester erkjenner da også at hun vet bedre, men klarer ikke la være, sier Øyen.
Like å veksle
Alan Lucien Øyen er også huskoreograf på Operaen der han nylig satt opp «The Hamlet Complex» på hovedscenen. Han skrev også manus selv sammen med Andrew Wale.
I alt har Øyen signert 11 forestillinger i år som regissør eller koreograf. Han startet året med å sette opp «Trollmannen fra Oz» på Riksteatret, har selv stått på scenen på Operaen i Bjørvika, og med sitt eget kompani Winter Guests vært i Japan, Paris og USA, for bare å nevne noe.
– Det er fantastisk er å få lov til å veksle mellom ulike sjangere. Og det er deilig med en så liten forestilling med kun fire skuespillere. Da er det lettere å få kontakt med hver og en enn med hundre på Operaen, sier Alan Lucien Øyen.
Norgespremieren på «Rettsstridig forføyning» er torsdag 8. november.