Donald i sin varme vinterfrakk
For Tom & Jerry, Rosa Panteren, Snurre Sprett, Donald Duck & Co. og de andre tegneseriefigurene gjelder ikke vanlige, fysiske lover.
Likevel har de klart definerte regler for hvordan legemer oppfører seg i forhold til fart, akselerasjon og gravitasjon.
Her er et utvalg av disse lovene:
1. lov: Uvitenhet som gravitasjons-opphever
Et legeme som henger i løse luften vil fortsette å gjøre det, helt til vedkommende kikker ned og oppdager at føttene ikke står på fast grunn. Figuren kan da fortsette å sveve en kort stund ved hjelp av vill fekting med armer og ben i luften, men vil til slutt uunngåelig falle mot bakken.
2. lov: Frykt som gravitasjons-opphever
Sterk frykt kan i korte perioder oppheve tyngdekraften og gjøre en figur i stand til å løpe opp en husvegg, flaggstang eller lignende. I ekstreme tilfeller kan frykten også hindre fall i bakken som beskrevet i 1. lov, for eksempel dersom figuren er i ferd med å lande på en spiss gjenstand.
3. lov: Smerte som gravitasjons-opphever
Kraftig smerte - for eksempel ved å bli stukket av en veps, få en musefelle over nebbet eller brenne seg på glødende metall - gjør at legemet får en voldsom vertikal akselerasjon, og på kort tid farer flere meter opp i luften.
Tegn et hull i jorden og du har et hjem (Foto: Scanpix)
4. lov: Veggers motstandsdyktighet
En figur som løper eller blir kastet tvers gjennom en vegg av tre eller mur vil etterlate et perfekt hull som nøyaktig tilsvarer kroppens omriss. Legemet mister imidlertid ikke noe fart på dette, og vil fortsette sin bane til det treffer virkelig hard materie, slik som stål eller stein.
5. lov: Fritt fall og nedadstigning
Tiden det tar for et legeme å falle fra en høy bygning tilsvarer tiden det tar å løpe ned alle trappene i den samme bygningen for å ta i mot objektet. Kostbare objekter knuses dessverre likevel alltid mot bakken.
6. lov: Vektløst verktøy
Tegneserie-verktøy har ingen egenvekt. På denne måten kan småkryp som mus og til og med insekter, være i stand til å løfte hammere som er mange ganger større enn dem selv og slå til for eksempel en spiker eller kattehale.
7. lov: Tegning av åpninger
En figur som selv tegner en dør- eller huleåpning på en vegg har anledning til å passere gjennom denne åpningen. Enhver forfølger som kommer etterpå og forsøker det samme vil kræsje nådeløst mot veggen.