NRK Meny
Normal

Teatralsk Bauhaus

Utstillingen beriker vårt bilde av Bauhaus-prosjektets teatralske side

Før helgen åpnet utstillingen Bauhaus; Scenekunst, Menneske -Rom-Maskin på Henie Onstad Kunstsenter. Dette er første gang Bauhaus presenteres gjennom en bredspektret utstilling for et norsk publikum.

Staatliches Bauhaus var en kunst-, design- og arkitekturskole som ble grunnlagt i Weimar i 1919 av den tyske arkitekten Walter Gropius.

Skolen ble senere flyttet til industribyen Dessau, og helt til slutt til Berlin, der skolen hadde sitt siste år, før den ble stengt av nazistene i 1933.

Levende design for det tjuende århundre

For å illustrere sin storslagne visjon valgte Gropius et ekspressivt tresnitt av Lyonel Feininger som viser en abstrahert krystallinsk og høyreist gotisk katedral.

Dette for å uttrykke ambisjonen om å gjøre Bauhaus til et arnested for en tverrdisiplinær levende design for det tjuende århundre, slik den gotiske katedralen var selve legemliggjøringen av høymiddelalderen.

Dette er en målsetting han virkelig har lyktes med. Bauhaus er blitt selve bildet på europeisk ungmodernisme.

Bauhaus og teater

At også Bauhaus var en dynamisk scene for eksperimentell dans – og avantgardeteater er et faktum som har fått noe mindre oppmerksomhet. Det var den tyske kunstneren Oscar Schlemmer som hadde ansvar for teaterverkstedet på Bauhaus.

Oskar Schlemmer (instruksjon) og Erich Consemüller (foto)

Oskar Schlemmer (instruksjon) og Erich Consemüller (foto)

Foto: Erich Consemüller © Stiftung Bauhaus Dessau

Hans kraftfulle og uhyggesvangre koreografier og kostymer ikke minst knyttet til den såkalte triadiske ballett er blitt stående som et viktig forstadium for det vi i dag snakker om som performancekunst.

I kostymene forvandler han mennesker til skulpturer. Gjennom store volumer geometriserer han menneskekroppen.

I utstillingen finner vi de heftige kostymene utstilt, vi kan også i deler av utstillingsperioden se dansere som levendegjør og ifører seg disse berømte Schlemmer-kreasjonene, og danser i utstillingen.

Former og farger som hører sammen

På det sagnomsuste obligatoriske forkurset på Bauhaus ble det undervist i både form- og fargelære. Her videreformidlet den sveitsiske maleren Johannes Itten blant annet Kandinskijs idé om at det fantes en grunnleggende korrespondanse mellom de geometriske grunnformene og primærfargene.

Han knyttet sirkelen til blåfargen, pyramiden til det gule og kvadratet til rødfargen. Disse form- og fargekombinasjonene har man med stort hell brukt på veggene i utstillingen. Dette grepet gir helheten et klart Bauhauspreg.

Inspirerende utstilling

Bauhaus Scenekunst er blitt en inspirerende utstilling. Her kan man studere originale skisser og tegninger, av skikkelser som Lazlo Maholy-Nagy, Vasilij Kandinskij og Oscar Schlemmer.

Om man ikke akkurat sitter igjen med de helt flunkende nye innsiktene, beriker utstillingen i hvert fall vårt bilde av den viktige teatralske siden ved Bauhausprosjektet.

Kulturstrøm