NRK Meny
Normal

Taylor Swift, Paul McCartney og U2 blir med i kampen mot Youtube

Artister og plateselskaper mener videonettstedet tjener seg rike på musikken deres.

US-GRAMMY-SHOW

POPSTJERNE: Artisten Taylor Swift har sammen med blant annet U2 sluttet seg til kampen mot Youtube, som musikkindustrien mener skylder dem penger.

Foto: ROBYN BECK / Afp

I et åpent brev til den amerikanske kongressen ber flere store aktører i musikkindustrien om endringer i loven «Digital Millennium Copyright Act» (forkortet DMCA), som omhandler hvordan internettselskaper kan bruke opplastet materiale fra brukerne sine.

Ifølge nettstedet Recode har Taylor Swift og U2 blitt med i kampen, sammen med de tre største plateselskapene i USA; Warner Music, Universal Music og Sony Music. TechCrunch skriver at Paul McCartney også skal være med, pluss en rekke andre ikke navngitte artister.

U2 Grammy 2006

U2: Det irske popbandet har blitt med i kampen mot Youtube og deres innhold av ulisensiert musikk.

Foto: Mark J. Terrill / AP
PAULMCCARTNEY-CONCERT/ File photo of Paul McCartney leaving the High Court in London

ARTIST: Paul McCartney har sluttet seg til blant annet Taylor Swift og U2 for å endre det amerikanske regelverket rundt opphavsrett.

Foto: DYLAN MARTINEZ / Reuters

Bakgrunnen for kampanjen skal være at artister og plateselskaper mener at DMCA-loven tillater Youtube å tjene penger på sangene deres uten rettferdig kompensasjon.

– «Loven har tillatt store teknologiselskaper å vokse og generere store fortjenester ved å gjøre det enkelt for forbrukere å ha nesten hver sang i verden på smarttelefonene sine, mens inntekten til låtskrivere og artister fortsetter å minske», står det i brevet ifølge E! News.

– Det handler ikke bare om penger, men om kontroll og hva vi etterlater oss i fremtiden. Dette er ikke en krangel om avgifter. Det er så mye mer, sier Irving Azoff, mannen bak kampanjen.

Youtube hevder på sin side at de har bidratt med rundt 25 milliarder kroner til bransjen og at de har hjulpet musikkindustrien med å finne ulisensiert innhold.

Kan ta tid

Dette brevet kommer i en tid hvor de store plateselskapene ifølge Recode er midt i forhandlinger med Youtube om en ny lisensavtale.

Irving Azoff

MANAGER: Underholdningssjef og manager Irving Azoff er lederen bak kampanjen mot Youtube.

Foto: MARK RALSTON / Afp

Det spekulerer også i at lovgiverne ikke vil endre DMCA-loven i nærmeste fremtid da den amerikanske valgkampen kan føre til at andre oppgaver kan få høyere prioritet.

Hvis dét er tilfelle og Youtube ikke gir musikkindustrien de konsesjonene de ønsker, tror Azoff at plateselskapene vil fjerne musikken deres fra nettstedet.

– Hvis du er et av de store plateselskapene og fortsetter å forhandle med Youtube på samme måte som nå, er det er dårlig tegn til alle som skrev under på dette brevet, sier han.

– Jeg vil bli sjokkert om plateselskapene snur, etter å ha støttet alle disse artistene i et brev til kongressen, og samarbeider frivillig med Youtube, sier Azoff.

Opphavsrett

Dette er ikke den første kampanjen der artister har uttrykt misnøye med dagens regelverk rundt opphavsrett.

Tidligere i år sendte en rekke artister, blant annet Katy Perry, Rod Stewart og Billy Joel, en underskriftskampanje til det amerikanske opphavsrettskontoret for å endre opphavsrettsloven.

– «Denne utdaterte loven tvinger oss til å stå hjelpeløse på sidelinjen mens milliarder av dollar i annonser blir solgt rundt ulovlige kopier av vårt arbeid», skrev artistene den gang.