iTunes er hovedkonkurrenten til Prefueled.
Alt om nedlasting og fildeling!
- Satsing på lokal musikk og markedsføringsbudsjettet er nøkkelen til suksess, sier redaktør i Farojournalen Asbjørn Slettemark til Musikknytt
skal tukte iTunes
Onsdag kveld var det lanseringsfest på Frogner i Oslo. Med det tar Prefueled.com opp kampen med giganten iTunes, i et marked som ikke har kommet skikkelig i gang ennå i Norge.
- Det er flere aktører som står og varmer opp litt på sidelinjen. Alle lurer på hvem som kommer til finaleheatet, men ingen er skikkelig i gang med løpet, sier Slettemark.
Nærhet
Christian Marstander er gründer, daglig leder og stort sett alt annet i Prefueled.com. Han mener en av de viktigste fordelene nettstedet har er nærheten til markedet.
- Vi skal være der det skjer og fange opp nye ting, som vi kjapt skal få ut til salg. iTunes er trege på å få ut lokale ting i dag, og her har vi en mulighet til å utmerke oss, sier Marstander.
- Mens iTunes egentlig bare er en utspekulert måte å få solgt spillere på, skal vi konsentrere oss utelukkende om salg av musikk. Vi skal blant annet ha mikser laget av kjente Dj’er liggende som folk fiks ferdig kan laste ned hvis de for eksempel skal på fest, sier en entusiastisk Marstander.
Synlighet
Men det trengs mer enn gode ideer og ukuelig optimisme for å lykkes i følge Slettemark.
- Hovedutfordringen er å gjøre nettstedet synlig. Det er ikke sånn at man kan legge musikk ut for salg på nettet og så selger det seg selv. Her trengs det samarbeid med plateselskapene for å kanalisere salget til nettstedet, på akkurat samme måte som plateselskap og platebutikker i dag jobber sammen. Og da trengs det store annonsebudsjetter, som med alt annet man vil ha solgt her i verden.