Mandag ettermiddag ble den nye moteuka Oslo Trend offisielt åpnet på Vulkan i Oslo. Den skal ta over stafettpinnen etter Oslo Fashion Week, som droppes etter 10 år.
Kjell A. Nordström, alias Baron von Bulldog, sier til NRK at Oslo Trend blir arenaen for hans aller siste visning. Samtidig er det hans første på sju år.
Den profilerte designeren og stylisten vil bruke anledningen til å protestere mot den mye omtalte behandlingen som homofile får i OL-aktuelle Russland.
- Les også:
«Russisk skrulle»
Han viser fram et antrekk som han selv omtaler som «en skinheadinspirert look i rosa med klorblekede jeans, regnbuefargede sko, samt Putin i drag.»
– Det er ment som et slag rett i trynet på Putin. Jeg kaller det rett og slett for en russisk skrulle, sier han.
Baron Von Bulldog varsler også flere proteststunt under sin avsluttende visning, og at dette retter seg mot pelsindustrien.
– Hvorfor velger du å legge din siste visning til Oslo Trend?
– Fordi jeg synes det er fantastisk at vi har fått en ny arena for norsk motebransje. Det har vært trist i flere år, og nedadgående spiral. Vi trenger en ny arena med mer energi og optimisme inn i norsk motebransje. Det er jeg sikker på at Oslo Trend kan stå for, sier han, og omtaler det å ha sin siste visning «som å planlegge sin egen begravelse og samtidig gå på fest.»
Oslo Trend sier at de ønsker å utvide plattformen som Oslo Fashion Week etablerte for 10 år siden. Den nye moteuka skal handle om flere ting enn mote og designere, og vil også fokusere på musikk, kunst og mat.
– Hva er det Oslo Trend har som kan bidra til å løfte imaget for norsk mote og design?
– Jeg mener at Norge har mange bra designere, men at vi har manglet en god arena for det. Vi trenger ikke å bli størst, men heller bli best på det vi gjør. Vi skal ikke konkurrere med moteukene i Stockholm, København og Paris. Men det vi kan gjøre er å vise hva vi er bra på. Jeg håper nå at dette er plassen hvor man kan få vist dette, sier han.
Ny giv
Ida Eritsland, som er moteviter og skribent i Dagens Næringslivs fredagsmagasin D2, har tidligere kritisert Oslo Fashion Week for kjendishysteri.
Hun håper at nystartede Oslo Trend vil være med å gi ny giv i bransjen.
– Jeg synes det er positivt at de kaller seg en motefestival og at de er ganske bredt anlagt. Her er det barnevisning, filmfestival og visninger. Det er gøy at så mange krefter kan vise seg samtidig. Samtidig kan det ta fokuset vekk fra moten når det blir så bredt og kommersielt anlagt, sier hun til NRK Kulturnytt.
– Men nå har vi fått initiativene Fashion Hub og Up som viser det vi kaller høymote, og jeg tror det kan bli fint at de utfyller hverandre, legger hun til.
Eritsland tror at vi trenger å bygge opp en motebransje i Norge.
– Oslo befinner seg der Stockholm og København var for ti år siden. Det er ikke en sterk og levedyktig industri per i dag, men det er mange muligheter og rom for nye aktører. Det er viktig for bransjen å treffes og vise seg frem, med utstillingsvinduer der bransjen kan jobbe sammen. Om denne typen samlende festival kan dra i gang ulike typer krefter til å jobbe sammen, vil bare være positivt.