NRK.no/musikk har denne uka skrevet flere artikler om at den nye VG-lista blir et halvt år forsinket. I denne artikkelen ser vi på hvor viktig det er for en artist å selge platene sine på de riktige stedene.
Debuterte som nummer 1
Da Gåte ga ut albumet ”Jygri” i september gikk de rett inn på toppen av VG-lista. Like før, i juni, hadde countryartisten Heidi Hauge gitt ut albumet ”Country Blue”. Heidi Hauge kom aldri høyere enn 17. plass på VG-lista. I de andre ukene hun lå på lista havnet hun alltid på den nederste halvparten av lista.
Gåte har til nå solgt 26.000 eksemplarer av ”Jygri”. Tilsvarende tall for Heidi Hauges ”Country Blue” er 43.000. Den store forskjellen i plassering på VG-lista skyldes at platekjøperne til Gåte og Heidi Hauge kjøper musikk på forskjellige steder.
Dobbelt salg
Det er Grammofongrossistenes Forening, GGF, som utarbeider Norges offisielle albumliste VG-lista. GGF henter hovedsakelig salgstall fra 170 butikker, hvorav mange er tilknyttet de store platebutikk-kjedene Free Record Shop, Platekompaniet og Akers Mic. Dermed får ikke GGF med seg salget til mer folkelige artister som selges på bensinstasjoner, daglighandler og mindre, kjedeuavhengige platebutikker.
- I fjor solgte vi nesten fem ganger mer av Heidi Hauges ”Country Blue” enn av Gåtes ”Jygri”, forteller innkjøpssjef Janet Nicholson i One Stop Entertainment.
Gåte tjener på at VG-lista har en skjev datainnsamling. Foto: Promo.
Størst utenom kjedene
Den Kristiansand-baserte plategrossisten solgte i fjor musikk for 80 millioner til frittstående platebutikker, noe som gjør One Stop Entertainment til Norges største grossist til denne typen platebutikker. De fleste av disse butikkene er ikke med grunnlaget for VG-lista.
- De butikkene som rapporterer til GGF er spesialiserte platebutikker som henvender seg til et ungt og urbant publikum. Dermed overser GGF salget i de platebutikkene vi leverer til, som ofte holder til på mindre steder, og som har en mye bredere profil, forklarer Janet Nicholson.
- Dette rammer artister som Heidi Hauge og Ole Ivars, som har en mye større oppslutning blant et voksent platekjøpende publikum.
Store utslag
I utgangspunktet skulle en tro at en plassering på VG-lista ikke har så mye å si for salget, siden et album allerede må ha solgt bra for å komme seg høyt inn på VG-lista. Så feil kan man ta.
De platene som kommer høyt på VG-lista får mer oppmerksomhet i media, får bedre plassering i platebutikker og kommer inn på lavprissrackene til kjedebutikkene. Dessuten får album som selger bra nesten automatisk en bredere distribusjon når grossistene for bensinstasjoner og matbutikker plukker dem ut til sine cd-rack.
Til og med Konkurransetilsynet har slått fast at en plassering på VG-lista påvirker salget.
Heidi Hauge har solgt 43.000 av sin plate "Country Blue", men nådde aldri høyere enn 17. plass på VG-lista. Foto. Promo.
Tapt salg på 10-15.000 album
- I den lukrative julehandelen tror jeg vi kan si at vi tapte kanskje så mye som 10-15.000 ekstra solgte album av Heidi Hauge bare fordi hun ikke fikk den plassen på VG-lista som salget skulle tilsi. Kraftsalven kommer fra platedirektør Arvid Berge i Showtime Records, selskapet til blant andre Heidi Hauge.
- Folk som kjøper julegaver plukker plater fra det mest synlige stativet i butikkene – det med listetoppene fra VG-lista, forklarer Arvid Berge.