NRK Meny
Normal

Taper 80 mill i måneden?

Nettstedet MySpace taper penger og konkurransen om å være det største sosiale nettstedet.

Illustrasjonsbilde, MySpace

Stadig færre bruker MySpace.

Foto: NICHOLAS KAMM / AFP

Owen Van Natta, tidligere MySpace-sjef

Owen Van Natta sluttet overraskende som sjef for MySpace i mars.

Foto: FABRICE COFFRINI / AFP
Jason Hirschhorn og Mike Jones er i dag sjefer for MySpace

Jason Hirschhorn og Mike Jones er i dag sjefer for MySpace.

Foto: HO / AP
Facebook, illustrasjonsbilde

Facebook har tatt over rollen som det største sosiale nettstedet.

Foto: ALIK KEPLICZ / AP

MySpace er et nettsted der artister og band kan dele sin musikk med resten av verden, og har hatt en dominerende stilling som sosialt nettsted. Men nå peker pilene nedover for musikkgiganten, og det spekuleres i at de taper store penger.

Så tegn på tilbakegang

Allerede i fjor kunne man se tegn på tilbakegangen. MySpace måtte si opp 30 prosent av sine ansatte i USA og deres seks kontorer i Europa bare ventet på at blodbadet også skulle komme til deres kontinent.

De ansatte ble også sjokkert da deres øverste sjef, Owen Van Natta plutselig sluttet. Han ble i mars erstattet av Jason Hirschhorn og Mike Jones som i dag leder selskapet.

Nå mener nettstedet Digital Music News at MySpace taper så mye som ti millioner dollar, eller omkring 80 millioner kroner, i måneden.

Årsaken er rett og slett at nettstedet får stadig mindre trafikk fra brukerne, og dermed forsvinner mye av annonseinntektene.

Stadig mer populært

MySpace er en streamingtjeneste. Det vil si at du kan høre på musikken på nettet, men ikke laste den ned; noe som stadig blir mer populært. Selskapets presidenter Jason Hirschhorn og Mike Jones hevder imidlertid at tallene er gale.

Dersom tallene til nettstedet Techcrunch stemmer taper imidlertid musikktjenesten terreng i forhold til Facebook, som har overtatt som det største sosiale nettstedet.

Mens Facebook i 2009 hadde en økning på 194 prosent i antallet unike brukere, falt MySpace med 59 prosent, i følge Social Networking Watch.

Falt med 26 prosent

MySpace var den store nyheten på nettet for de som er opptatt av musikk for noen år siden. Tjenesten ble kjøpt opp av News Corp. – eid av Rupert Murdoch, og fikk en kjempeavtale med Google, som primært ville bruke nettstedet til annonsering. Avtalen skal ha vært verdt 900 millioner dollar.

Avtalen var imidlertid basert på at MySpace opprettholdt en viss størrelse, men i november 2009 viste det seg at inntektene til selskapet bak nettstedet, Digital Media Group, hadde falt med 26 prosent.